PERTANYAAN BUKAN LISAN DEWAN RAKYAT MESYUARAT KEDUA, PENGGAL KEDUA, PARLIMEN KELIMA BELAS TAHUN 2023
SOALAN
PUAN YEO BEE YIN [ PUCHONG ] minta MENTERI PENDIDIKAN
menyatakan apakah langkah-langkah yang diambil oleh Kementerian untuk
mengatasi masalah kesesakan sekolah di kawasan Parlimen Puchong
(jumlah sekolah setiap 1,000 kanak-kanak di Puchong adalah terendah
berbanding dengan kawasan-kawasan parlimen yang lain di Malaysia).
JAWAPAN
Tuan Yang di-Pertua,
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) sentiasa berusaha secara
berterusan dalam memastikan penyediaan kemudahan sekolah adalah
mencukupi bagi keperluan masyarakat setempat.
Untuk makluman Ahli Yang Berhormat, kesesakan murid di kawasan
yang mempunyai kependudukan yang tinggi termasuk di sekitar kawasan
Puchong adalah dalam perhatian KPM.
Dalam hal ini, KPM telah mengambil langkah yang proaktif untuk
mencari jalan penyelesaian yang terbaik bagi menangani masalah
tersebut. Perkara ini penting bagi memastikan murid-murid boleh belajar
dengan selesa, kondusif dan dapat memberi fokus kepada pembelajaran
dengan baik.
Antara langkah dan usaha yang diambil oleh pihak KPM bagi
mengatasi masalah tersebut adalah melalui penambahan bilik darjah di
sekolah sedia ada berdasarkan keperluan dan kesesuaian tapak, atau
pembinaan sekolah baharu.
Untuk makluman Ahli Yang Berhormat, khusus di kawasan Puchong,
KPM telah diluluskan pembinaan sekolah baharu Sekolah Kebangsaan
Seksyen 5 Bandar Kinrara, Selangor dalam Rancangan Malaysia Ke-12,
Rolling Plan 2 Tahun 2022. Status projek adalah di peringkat prabina.
Selain itu, KPM juga telah mengemukakan permohonan pembinaan
sekolah baharu Sekolah Menengah Kebangsaan Puchong Intan, Selangor
untuk pertimbangan dan kelulusan agensi pusat dalam Rancangan
Malaysia Ke-12 Rolling Plan 4 Tahun 2024. Walau bagaimanapun,
kelulusan permohonan ini adalah tertakluk kepada keutamaan dan
kedudukan kewangan kerajaan.
KPM meyakini bahawa melalui langkah yang sedang dan akan
dilaksanakan ini, isu kepadatan sekolah akan dapat dikurangkan dengan
jayanya.
Sekian, terima kasih.