Sabtu, 24 Mac 2018

Bayangan Malaysia Baru Bab 3: Pemberdayaan Anak Muda


BAB 3

PEMBERDAYAAN ANAK MUDA

Apakah perkara pertama yang terlintas dalam fikiran anda apabila kita berbicara tentang anak muda Malaysia pada hari ini? Mereka yang beratur berjam-jam, hanya untuk membeli sebuah iPhone terbaru di pasaran ataupun tiket konsert K-pop? Anak muda yang sentiasa mencari peluang untuk membeli tiket Air Asia yang murah untuk percutian yang seterusnya? Anak muda yang boleh mengambil gambar dengan pantas dan sempurna dari setiap sudut? Anak muda yang tidak tahan dengan tekanan? Ada juga di antara kita yang melihat golongan anak muda Malaysia dengan sangat berbeza, dimana mereka dilihat kreatif, berani dan ageresif dengan idea permulaan yang begitu kreatif sehingga tidak dapat ditandingi oleh generasi sebelumnya.

Tidak kira apa pandangan anda terhadap golongan anak muda Malaysia, satu fakta penting iaitu, pemberdayaan anak muda (youth empowerment) merupakan satu agenda perdana dalam pembinaan negara untuk Malaysia. Bagaimana pembangunan anak muda dari segi ekonomi dan prefesional bagi generasi ini, akan membawa impak yang signifikan untuk pembangunan secara seluruh di dalam negara ini.

Ini sebabnya.


Berdasarkan populasi semasa dan populasi ramalan di Malaysia, akan adanya jumlah penduduk yang lebih banyak menyertai tenaga kerja berbanding dengan penduduk yang meninggalkan tenaga kerja dari sekarang sehingga dua ke tiga dekad berikutnya. Institut Penyelidikan Khazanah melaporkan bahawa jumlah nisbah dependensi di seluruh Malaysia, di mana nisbah penduduk dalam lingkungan umur bekerja per bilangan nisbah penduduk tanggungan, akan stabil pada 45% sekurang-kurangnya sehingga 2040.

Dalam erti kata lain, dalam dua dekad yang seterusnya, kadar populasi produktif akan lebih tinggi berbanding dengan kadar populasi tidak produktif. Oleh sedemikian, Malaysia boleh bermanfaat dari “dividen demografi” dan memasuki satu era di mana akan adanya peluang yang cerah bagi produktiviti yang lebih tinggi dan pertumbuhan ekonomi yang lebih besar.

Kini, kita sedang berada di permulaan era “dividen demografi”. Dalam tempoh masa 20 sehinggga 30 tahun, tenaga kerja anak muda sekarang (20 – 35 tahun) akan berumur 40 sehingga 65 tahun, umur dimana kebanyakkan mereka ini akan menguasai posisi kepemimpinan di dalam bidang dan organisasi masing-masing.

Dengan struktur populasi sebegini, generasi anak muda kini akan menjadi pemimpin bagi populasi bekerja terbesar di Malaysia pada (dengan harapan) zaman yang mengelembong (booming period) ini. 


Masalah pekerjaan anak muda

Pemimpin jenis apa yang akan terlahir pada generasi anak muda ini akhirnya bergantung kepada peluang jenis apa yang dapat mereka perolehi pada ketika ini dalam pembangunan peribadi dan kemajuan kerjaya. Dalam bab ini, kita akan berbincang tentang cabaran prefesional yang dihadapi oleh anak muda hari ini dan masalah-masalah struktur yang tertimbul. 

Pengangguran

Cabaran utama yang dihadapi oleh anak muda hari ini adalah untuk mencari kerja. Kadar anak muda yang menganggur adalah lebih tinggi berbanding dengan kadar purata pengangguran nasional. Sejak 2015, 1 dalam 10 anak muda tidak mempunyai pekerjaan berbanding dengan sekitar sebanyak 3.1 dalam 100 pekerja pada semua peringkat umur; pengangguran anak muda adalah 3 kali ganda berbanding dengan purata nasional. Malah, anak muda berumur dari 20 – 24 tahun dan 25 – 29 tahun bertanggungjawab ke atas peratusan sebanyak masing-masing 40% dan 20% dari jumlah pengangguran di dalam Malaysia.

Sudah tentu, kebanyakkan akan mengatakan yang anak muda di Malaysia hanya boleh salahkan diri sendiri. Apatah lagi, menurut tinjauan Jobstreet.com dengan para majikan, apabila ditanya mengapa susah bagi graduan baru untuk diterima kerja, antara lima sebab-sebab utama adalah i. graduan baru meminta gaji dan faedah yang tidak realistik (68%), ii.  penguasaan Bahasa Inggeris yang lemah (64%), iii. Bersikap terlalu memilih pada kerja ataupun syarikat (60%), iv. kemahiran berkomunikasi yang lemah (60%) dan v. perangai, sikap dan personaliti yang kurang bagus (58%).

Juga terdapatnya masalah struktur yang tersorok di sini. 

Pemerhati Ekonomi Bank Negara Malaysia – Ke Arah Masyarakat Kelas Menengah melaporkan bahawa firma-firma di Malaysia secara konsistennya telah menyenaraikan ‘penggalian bakat” sebagai salah satu cabaran utama bagi perniagaan mereka kerana adanya jurang kemahiran seperti kemahiran nombor dan bahasa yang asas, serta kemahiran insaniah seperti pemikiran analitik, komunikasi, dan kemahiran penyelesaian masalah.

Sementara para majikan sedang bergelut dalam menggali bakat, 1 dalam 4 pelajar yang telah tamat belajar kekal menganggur selama 6 bulan selepas pengijazahan, pada tahun 2015. Ini menandakan bahawa institusi tinggi kita tidak mampu menghasilkan tenaga kerja yang dikehendaki oleh pasaran. Ini juga bermaksud terdapatnya ketidaksepadanan antara penawaran dan permintaan dalam tenaga kerja.

Statistik yang telah saya kongsikan di atas bukanlah sekadar fakta lunak. Ianya wujud dalam kehidupan sebenar ramai anak-anak muda. Ia merupakan satu masalah yang nyata. Biarlah saya menceritakan satu kisah disini.

Saya telah menganjurkan pelbagai program anak muda sejak saya dipilih sebagai wakil rakyat pada tahun 2013, dan saya telah mengenali ramai anak-anak muda universiti. Pada suatu hari, semasa saya hendak berurusan ke bank, saya terdengar seseorang yang sedang memanggil saya “YB!”. Oleh itu, saya memusingkan kepala dan mengenali pelajar ini sebagai salah seorang anak muda yang telah menyertai salah satu program anak muda anjuran saya yang terawal. Dia sedang menjual pakej mobil untuk satu syarikat telekomunikasi di luar bank.

Di samping program kepemimpinan belia, pejabat kami juga telah menganjurkan program yang dinamakan Lawatan Anak Muda sejak tahun 2015, di mana kami membawa belia untuk melawat Parlimen dan Dewan Negeri Selangor supaya mereka dapat melihat bagaimana dasar dan keputusan penting dibuat di negara kita.


Oleh kerana terlalu ramai anak muda yang pernah menyertai program di bawah anjuran saya sebelum ini, saya mengambil sedikit masa untuk mengimbas kembali memori saya terhadap anak muda ini. Selepas itu, saya teringat bahawa anak muda ini merupakan seorang pelajar daripada salah satu universiti tempatan, yang telah menyertai kem kepimpinan anak muda kita yang pertama. 

Saya masih ingat pelajar ini menunjukkan prestasi yang agak baik di kem tersebut. Dia merupakan seorang pemain berpasukan, pandai mengkomunikasikan idea-ideanya dan bagi terpilih dalam kem kepimpinan anak muda, dia perlu mempunyai pencapaian akademik yang cemerlang. Oleh itu, saya agak terkejut apabila pelajar ini bekerja sebagai penjual pakej mobil selepas tamatnya pengajian (Untuk menjual pakej khidmat telefon bimbit, seseorang itu tidak memerlukan ijazah universiti).

Menurut pelajar ini, memang sangat susah baginya untuk mencari kerja yang berkaitan dengan kursus yang diambil olehnya di universiti. Dia telah tamat pengajian selama dua tahun dan akhirnya terpaksa untuk menerima kerja ini pada enam bulan yang lepas. Menurutnya, lebih daripada separuh rakan sekelasnya masih tidak berpeluang untuk mendapatkan kerja tetap.

Adakah anda berpendapat bahawa situasi tidak mampu mencari kerja ini kesilapan pelajar ini? Mungkin. Tetapi cuba bayangkan jika dia berjaya mengambil satu kursus yang dapat melengkapi dirinya dengan kemahiran ataupun ilmu pengetahuan yang benar-benar diperlukan oleh pasaran kerja. Seingat saya, dia mempunyai keupayaan intelek dan kemahiran berkomunikasi antara manusia yang boleh diasah bagi menceburi bidang kerja yang berproduktiviti tinggi, dimana dia boleh mendapat gaji yang setentunya lebih tinggi daripada menjual pakej mobil. 

Pada hari ini, ramai di antara para graduan kita yang mengalami nasib yang sama. Mereka semua memegang sebuah ijazah yang mungkin hanya mempunyai sedikit atau tiada nilai permintaan langsung dalam pasaran kerja. Kebanyakan mereka penuh dengan potensi tetapi sistem pendidikan tinggi kita telah gagal untuk membentuk mereka sebagai sumber manusia yang produktif bagi pasaran kerja. Apa yang lebih kronis, universiti-universiti awam tidak celik dalam melengkapkan para graduan dengan kemahiran boleh pindah (transferable skills) dan juga kemahiran insaniah (soft skills).

Masalah pengangguran anak muda bukan sahaja memberi kesan kepada anak muda secara individu, malah ia juga menjejaskan produktiviti perniagaan-perniagaan, apabila mereka mendapati agak sukar bagi mereka untuk mengisi kekosongan di dalam syarikat-syarikat mereka dengan bakat yang berkelayakan.

Kurang peluang pekerjaan

Semasa membesar, kita selalu dinasihatkan bahawa ijazah universiti merupakan tiket bagi mengubah nasib hidup ke arah sesuatu yang lebih berjaya ataupun sekurang-kurangnya lebih baik berbanding dengan orang tua kita. Keadaan kini berbeza. Ramai di antara anak muda hari ini tidak memperolehi pendapatan yang cukup untuk mengatasi tekanan kos sara hidup, apatah lagi jika mahu memiliki sebuah rumah walaupun sesudah bekerja sebanyak sepuluh tahun.

Walaupun saya percaya bekerja keras dan inisiatif seseorang individu perlu dalam menentukan aras pendapatan, terdapat satu kelemahan sistem dan struktur yang perlu kita perbetulkan – iaitu jenis pekerjaaan yang dihasilkan oleh ekonomi kita. Bank Dunia mendapati Malaysia tidak menunjukkan peningkatan dalam mewujudkan pekerjaan berkemahiran tengah ke tinggi (iaitu pekerjaan berpendapatan tinggi) sejak tahun 2001.   

Peratusan bagi jumlah pekerjaan berkemahiran rendah, tengah dan tinggi adalah masing-masing 10.6%, 65% dan 24.3% bagi tahun 2001, serta 13.8%, 60.7% dan 25.5% masing-masing bagi tahun 2015. Jumlah bilangan pekerjaan telah meningkat dalam secara keseluruhan, tetapi ekonomi kita telah mewujudkan pekerjaan berkemahiran rendah dengan kadar yang lebih pantas berbanding dengan pekerjaan berkemahiran tinggi (2.2% berbanding 1.2% peningkatan dalam peratusan tenaga kerja) dan kita sedang menghadapi kekurangan pekerjaan berkemahiran tengah. Dalam erti kata lain, dalam dua dekad setengah yang lepas, ekonomi Malaysia telah gagal untuk menghasilkan pekerjaan berkemahiran tengah dan tinggi yang membenarkan golongan anak muda menjana lebih banyak pendapatan. 

Peratusan pengambilan pekerjaan berkemahiran tinggi hanya meningkat sedikit dan pekerjaan berkemahiran tengah telah mengecut walaupun tahap pendidikan tenaga kerja Malaysia telah meningkat sebanyak 27.6% daripada tenaga kerja yang telah mencapai tahap penggajian tinggi pada tahun 2015 berbanding kepada 15.4% pada tahun 2001.

Kadar peningkatan pekerjaan berkemahiran tinggi tidaklah sepantas kadar peningkatan tenaga kerja di tahap penggajian tinggi. Selepas tahun 2012, jumlah mutlak bilangan tenaga kerja yang telah mencapai tahap penggajian tinggi adalah lebih tinggi berbanding dengan jumlah bilangan pekerjaan berkemahiran tinggi.

Ini bukan sekadar satu penanda aras ekonomi. 

Bagi generasi sebelum ini, tenaga kerja muda berpeluang untuk mendapat kerja yang membenarkan mereka untuk “memanjat ke atas” berbanding dengan tahap pendidikan mereka (bilangan pekerjaan-perkerjaan berkemahiran tinggi lebih banyak berbanding dengan bilangan pekerja-pekerja yang telah mencapai penggajian tinggi) manakala pada generasi kini, tenaga kerja muda mengharungi pelbagai cabaran untuk mencari pekerjaan yang setaraf dengan kelayakan dan asipirasi mereka, malah sesetengah daripada mereka perlu bergerak ke bawah (tenaga kerja yang telah mencapai tahap penggajian tinggi lebih banyak berbanding dengan jumlah pekerjaan-pekerjaan berkemahiran tinggi).

Masalah ini terus menular dengan bekalan para lepasan siswazah daripada universiti yang tidak sepadan dengan permintaan pasaran kerja dan juga kekurangan kemahiran insaniah pada para lepasan universiti kita.

Semua ini telah menyumbang kepada dua situasi yang sering dilihat.

Pertama sekali, gaji permulaan bagi lepasan universiti tidak dilihat mempunyai peningkatan signifikan berbanding dengan sedekad yang lalu. Saya masih ingat sepuluh tahun dahulu apabila saya masih seorang graduan baru, gaji permulaan umum bagi seorang jurutera adalah dalam linkungan RM 1,800 sehingga RM 3,000, di mana lingkungan gaji ini berada dalam tahap yang masih setaraf ataupun hanya meningkat sedikit pada zaman kini. Namun, kos sara hidup telah meingkat sebegitu tinggi!

Kedua, kita dapat melihat peningkatan bilangan lepasan graduan dari pengajian tinggi yang terpaksa akur menerima pekerjaan yang hanya memerlukan kelayakan sekolah menengah dan justeru itu, menerima bayaran yang sebegitu; sama seperti graduan universiti yang menjual pakej mobil di hadapan Maybank, yang disebut sebelum ini oleh saya. Malahan, sekitar 45% graduan universiti berpendapatan lebih kurang daripada RM 1,500 sebulan sejak 2013. RM 1,500 sepatutnya gaji peringkat minimum! Sejak 2015, 54% daripada graduan baru memperolehi pendapatan kurang daripada RM 2,000.

Graduan muda pada hari ini sedang melakukan pekerjaan yang tidak setaraf dengan kelayakan dan aspirasi mereka. Ahli ekonomi mempunyai satu perkataan khusus untuk menggambarkan keadaan ini dan ia disebut sebagai “underemployment” (pekerja berkemahiran tinggi tetapi bergiat dalam pekerjaan berkemahiran rendah).

“Underemployment” membawa impak negatif kepada negara kerana pulangan yang dibawa oleh pendidikan berkurang. Bayangkan jika satu negara telah menghabiskan sumber terhadnya sebagai peruntukan bagi pengajian tinggi, supaya kita dapat menghasilkan lebih banyak para graduan, tetapi mereka tidak dapat menjana pendapatan yang setimpal dengan kelayakan pendidikan mereka. Pada tahap individu, “underemployment” menghalang seseorang individu daripada memperolehi perkembangan karier yang sepatutnya membolehkan mereka mencari pekerjaan yang lebih baik di masa depan.

Seperti yang disebut sebelum ini, generasi muda zaman ini akan menjadi pemimpin untuk populasi bekerja (produktif) terbesar dalam masa 20 hingga 30 tahun, dan negara kita perlu mencari satu solusi bagi mengatasi masalah struktur yang wujud pada isu pengangguran anak muda dan senario-senario “underemployment”, bagi memaksimumkan pembangunan dan kemajuan anak muda apabila mereka masih berada di peringkat awal kerjaya mereka. 

Bengkel Mencari Pekerjaan - menulis resume dan persediaan 
untuk temu duga kerja yang dianjurkan oleh pejabat saya.



Kerja yang lebih baik untuk anak muda

Kita tidak punya jalan pintas; kita perlukan lebih banyak pekerjaan berkemahiran tengah dan berkemahiran tinggi supaya rakyat boleh dibayar dengan pendapatan yang lebih lumayan.  

Secara umumnya, gaji hanya boleh ditingkatkan apabila produktiviti pekerja meningkat. Dalam dunia globalisasi ini, tenaga kerja hanya boleh dibayar lebih apabila mereka mengeluarkan lebih banyak hasil ekonomi untuk jangkamasa bekerja yang sama. Sejak dekad lalu, kadar peningkatan produktiviti pekerja Malaysia hanyalah berada pada tahap purata, dengan peningkatan sebanyak 2% setahun. Oleh itu, gaji para pekerja dilihat meningkat secara perlahan, berbanding dengan kos sara hidup.

Bagi meningkatkan produktiviti pekerja, kita perlu memangkinkan industri kita supaya melabur kepada jenis jentera dan kelengkapan yang betul, meningkatkan kecekapan dan kemahiran pekerja dalam bidang kerja mereka, serta meningkatkan keseluruhan faktor produktiviti, dimana ia akan menjadi satu fungsi perubahan dalam teknologi, ilmu pengetahuan, organisasi dan kecekapan.

Mungkin ini kedengaran terlalu abstrak, oleh itu, dibawah ini saya sertakan cadangan saya, sebagai satu langkah konkrit ke arah bagi melahirkan pekerjaan-pekerjaan yang lebih banyak dan baik untuk anak muda kita.

Pertama sekali, sudah tiba masanya bagi industri Malaysia supaya tidak terlalu bergantung terhadap buruh asing yang murah. Jumlah para pekerja berkemahiran rendah dalam komposisi pekerja sebenarnya telah meningkat daripada 10.6% pada tahun 2001 sehingga ke 13.8% pada tahun 2016. Bagi industri yang boleh mengadopsi teknologi bagi mengurangkan penggunaan buruh murah (tidak semua industri yang mampu berbuat demikian), kerajaan kita memerlukan satu sistem lobak-dan-ranting (carrot-and-stick) yang komprehensif bagi memudahkan adopsi teknologi, dengan mengehadkan kemasukan buruh asing dan pada masa yang sama menawarkan insentif kerajaan yang menarik bagi pemain industri - industri ini supaya mereka akan melabur dalam teknologi.

Kedua, kerajaan perlu menyelesaikan masalah ketidaksepadanan penawaran dan permintaan dalam tenaga buruh dan kemahiran.

Peruntukan biasiswa serta jumlah bilangan pengambilan untuk kursus yang berbeza di dalam universiti, sekolah vokasional dan juga program-program peningkatan kemahiran (upskilling program) sepatutnya menggambarkan apa keperluan ekonomi pada jangkamasa sederhana selama 2 sehingga 4 tahun. Kurikulum dalam kursus di institusi pengajian tinggi juga sepatutnya lebih berpandukan industri. Kita seharusnya mempunyai program-program peningkatan kemahiran yang lebih agresif bagi membantu dalam pelatihan semula para graduan yang sedang menganggur, dimana mereka “tersangkut” akibat keadaan ketidaksepadanan antara penawaran dan permintaan.

Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) sepatutnya melakukan penjenamaan semula bagi menjadikan TVET satu pemilihan yang menarik untuk lepasan sekolah menengah, sama dengan negara-negara seperti Jerman. Pastinya lebih baik untuk menjadi lepasan TVET yang berbekalkan kemahiran yang menjadi permintaan tinggi (serta gaji) oleh pasaran, seperti mekanik aeronautikal dll, daripada menjadi seorang graduan universiti yang tidak mempunyai prospek kerja.

Bagi mengurangkan jurang kemahiran para graduan dalam terma kekurangan teknikal dan kemahiran insaniah, adalah penting bagi para menteri, agensi dan jaringan akademik untuk bekerjasama dengan persatuan-persatuan dan pemain-pemain industri dengan cara latihan amali ataupun jenis-jenis kerjasama yang lain.

Oleh kerana kita hidup di satu dunia yang bergerak pantas, akan adanya pekerjaan-pekerjaan yang masih belum wujud pada hari ini tetapi akan adanya keperluan untuk memenuhkannya dalam masa beberapa tahun. Walaupun dalam jangkamasa 10 tahun yang pendek, pasaran kerja akan menjadi sangat berbeza. Forum Ekonomi Dunia telah menyenaraikan 10 pekerjaan yang tidak wujud pada tahun 2006, tetapi telah menjadi sangat biasa pada hari ini, termasuklah pemaju aplikasi, pengurus media sosial, penganalisis data besar, jurutera kereta tanpa-pemandu dll. Pada masa yang sama, akan adanya pekerjaan-pekerjaan yang akan lenyap apabila ianya digantikan dengan automasi dan kecerdasan buatan.

Oleh sebab pasaran pekerjaan telah menjadi semakin dinamik dan berkembang pesat, institusi pengajian tinggi kita perlu membekalkan para graduan dengan keupayaan untuk pembelajaran secara pantas dan berdikari, boleh mengadopsi tekonolgi baru, serta kemampuan untuk berfikir secara analitik dan kritikal untuk menerima jenis kerja yang baru. 

Keupayaan untuk berbahasa Inggeris adalah penting, kerana ia merupakan bahasa perniagaan dalam sektor swasta. Di samping itu, berbaloi untuk diingatkan bahawa pemahaman bahasa Cina telah menjadi satu kemahiran yang semakin penting bagi tenaga kerja, lantaran China telah menjadi fokus perhatian sebagai kuasa ekonomi dunia dan telah melakukan lebih banyak pelaburan di Malaysia.

Saya amat yakin bahawa selain beberapa profesion seperti doktor, peguam dan akauntan, institusi pengajian tinggi bukanlah satu tempat paling penting untuk mempelajari sesuatu ilmu pengetahuan yang khusus tetapi lebih kepada sebuah tempat untuk mempelajari bagaimana kita boleh belajar dan memupuk bakat serta karakter, dan membina kemahiran yang dapat digunakan merentasi pelbagai jenis industri seperti kemahiran berkomunikasi dan kepimpinan.

Saya mempelajari bidang Kejuruteraan Kimia untuk kedua-dua ijazah sarjana muda serta ijazah sarjana dan tidak pernah menyesal untuk mengambil kursus tersebut berbanding dengan sains politik, dimana ia dilihat akan lebih membantu dalam kerjaya saya sebagai seorang ahli politik. Kemahiran yang telah saya pelajari di sekolah kejuruteraan, terutamanya kemahiran analitik terhadap nombor dan angka juga termasuk kemahiran komprehensif, telah membantu saya untuk memahami, melihat dan menganalisis polisi-polisi serta mempraktis politik secara berbeza. Saya mempunyai ramai kawan yang juga mempelajari Kejuruteraan Kimia dan kini sedang bekerja sebagai jurubank pelaburan, konsultan, peniaga dan lain-lain, di mana tidak mempunyai kaitan dengan bidang kejuruteraan.

Perkara yang penting bagi institusi pengajian tinggi adalah kemahiran yang diperolehi mestilah boleh digunakan pada bidang yang berbeza-beza. Oleh itu, pada zaman yang bergerak pantas ini, melengkapkan para pelajar dengan kemahiran boleh pindah (transferable skills) seharusnya dijadikan sebagai salah satu keutamaan oleh institusi pengajian tinggi ataupun program-program peningkatan kemahiran oleh kerajaan (government reskilling programs).

Ketiga, anak muda sepatutnya diperkasakan untuk menceburi bidang keusahawanan. Hanya 2% daripada para graduan dalam negara yang sedang menjalankan perniagaan sendiri selepas tamat pengajian, salah satu peratus yang paling rendah berbanding dengan negara-negara serantau. Perusahaan kecil dan sederhana telah mewujudkan lebih daripada 70% pekerjaan di Malaysia; lebih banyak pekerjaan boleh diwujudkan bagi anak muda apabila anak muda yang lain memulakan perniagaan mereka sendiri. Oleh itu, kita seharusnya mempunyai program insentif khas bagi golongan usahawan anak muda. Kita perlu memanfaatkan kreativiti dan tenaga generasi muda dalam bidang keusahawan untuk kebaikan ekonomi.