BAB 7
MEMBINA INSTITUSI MASA DEPAN
Sekiranya hanya ada satu
perkara yang boleh anda ubah untuk negara ini, apakah yang akan anda lakukan?
Oleh sebab asuhan saya sejak kecil, jawapan saya dahulunya adalah pendidikan.
Lima tahun dalam politik
membuat saya sedar bahawa aspek yang paling penting dalam kerajaan adalah
tadbir urus. Tadbir urus yang baik adalah prasyarat untuk ekonomi, pendidikan,
kebajikan sosial yang baik. Apabila kerajaan bersih, wang pembayar cukai akan
digunakan dengan baik; apabila kerajaan bertanggungjawab, prestasi dapat
dipantau dan diperbaiki, membawa kepada kerajaan yang lebih kompeten di setiap
bidang pentadbiran.
Memimpin negara seperti
Malaysia, yang kaya dengan sumber asli, strategik dalam geografi dan bebas
daripada bencana alam, sebenarnya tidaklah begitu sukar; bahkan cuma memerlukan
iltizam untuk melakukan perkara yang betul. Saya selalu menyebut hal ini; negara kita tidak ketandusan pemimpin dengan kecerdasan tetapi kita kurang
pemimpin dengan integriti.
Jangan percayakan ahli politik, percayakan
institusi
Semua orang suka ‘super
hero’. Kisah-kisah mengenai sebuah bandar raya yang akan hancur atau masyarakat
di ambang kehancuran diselamatkan oleh orang yang berani dan perkasa, selalunya
dengan kuasa luar biasa, sentiasa memenuhi pawagam.
Dalam politik, ramai yang
percaya bahawa selagi kita meletakkan orang yang tepat di tugasan paling utama,
semuanya akan menjadi baik. Kemudian apabila kita menukar pemimpin, barulah
kita menyedari bahawa masalah kita berlarutan atau muncul kembali setelah
pemimpin itu hilang.
Apabila saya mula-mula
menyertai politik, saya percaya bahawa memilih pemimpin yang baik adalah apa
yang perlu kita lakukan untuk negara. Walau bagaimanapun, bermula dengan krisis
Menteri Besar (MB) Selangor, saya perlahan-lahan mengubah pandangan saya.
Sebagai wakil rakyat dan anggota termuda di Dewan Negeri Selangor, melihat
bagaimana krisis MB terungkap dan menjadi sebahagian daripada sejarah, mengajar
saya satu pengajaran berharga - pemimpin boleh berubah dalam masa yang singkat.
Semakin lama saya berada di
dalam politik, semakin saya yakin bahawa kita tidak boleh mempercayai
sepenuhnya mana-mana pemimpin politik, termasuk saya sendiri, untuk melindungi
kepentingan rakyat, tidak kira betapa baik dan suci pun penampilan mereka.
Kuasa merosakkan, dan kuasa
mutlak merosak secara mutlak. Manusia berubah, lebih-lebih lagi ahli politik.
Bak kata Abraham Lincoln, "Nearly all men can stand adversity, but if
you want to test a man’s character, give him power.” Rasuah bukan hanya
terhad kepada mengambil keuntungan kewangan tetapi juga kerosakan moral dan
sikap.
Secara keseluruhan, saya
menyedari bahawa ahli politik yang paling kuat pendirian dan paling
bersemangat juga masih merupakan lan pendosa yang sedang cuba melakukan perkara
yang terbaik untuk negara. Dugaan akan datang dalam segala macam cara dan jika dibiarkan, ahli politik paling "suci" pun boleh tumbang.
Itulah sebabnya kita
memerlukan institusi semak imbang yang kuat untuk memelihara kepentingan rakyat
daripada tangan mereka yang berkuasa. Jika anda lupa semua yang akan saya
katakan dalam bab ini, sila ingat ini:
Para pemimpin yang baik
datang dan pergi, mereka mungkin mati, bersara, berhenti atau berubah, yang
kekal hanyalah institusi yang baik.
Jika kita hanya peduli
dengan generasi ini, cukuplah memilih pemimpin yang baik. Tetapi jika kita
mengambil berat tentang generasi akan datang, kita perlu membina institusi yang
baik.
Institusi yang kian lemah
Setakat ini, institusi
semak imbang Malaysia semakin goyah - pilihan raya tidak telus, pemisahan kuasa
hampir tiada dan kebebasan bersuara dibungkam.
Institusi yang goyah ini
melahirkan kleptokrasi pada tahun-tahun kebelakangan ini. Buat pertama kalinya
dalam sejarah, Malaysia dilabelkan sebagai sebuah negara kleptokrasi oleh Jabatan
Keadilan Amerika Syarikat (DOJ). Tidak dapat dibayangkan bagaimana kita
akhirnya kini berada di kedudukan yang sama dengan negara seperti Zimbabwe.
Ketika buku ini ditulis,
skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) telah dilaporkan oleh media seluruh
dunia dan juga sedang disiasat di Amerika Syarikat, Singapura, Switzerland dan
beberapa negara lain. Walau bagaimanapun, Najib Razak, yang merupakan bekas
pengerusi lembaga pengarah 1MDB yang akaun peribadinya didakwa menerima dana
yang dirompak daripada 1MDB berjumlah RM 2.6 bilion, kekal kukuh di kedudukan
tertinggi negara.
The Economist menyebut
dengan tepat dalam pembukaan salah satu artikelnya tentang Najib Razak dan
skandal 1MDB,
“A round of applause,
ladies and gentlemen. Any typical leader of a typical democracy, when found
with nearly $700m of ill-explained money from an unnamed foreign donor in his
accounts, would experience a swift and fatal fall. Yet, nearly two years after
news first broke that Najib Razak’s bank balance had been thus plumped up, his
high-wire act continues.”
Ramai orang memberitahu
saya bahawa masalah rasuah negara kita akan diselesaikan segera setelah Najib
berhenti menjadi perdana menteri. Ini tidak benar. (Jadi jika anda membaca buku
ini pada masa Najib Razak tidak lagi Perdana Menteri, teruskan membaca.)
"Fenomena Najib
Razak" tidak muncul dalam jangka masa satu hari sahaja; ia adalah produk
daripada sebuah institusi yang tidak berfungsi dan telah hilang keupayaan semak
imbang. Negara kita perlu memulihkan pilihanraya yang bebas dan adil, kebebasan
bersuara dan pemisahan kuasa yang sebenar.
Pilihanraya
yang bebas dan adil
Tunjang demokrasi yang
paling utama adalah keupayaan untuk memilih satu parti politik (atau gabungan)
berbanding yang lain, bergantung kepada siapa yang dirasakan oleh pengundi
dapat menjadi kerajaan yang lebih baik; atau ringkasnya keupayaan untuk
melengser mereka yang berkuasa melalui kotak undi. Apabila wujud kemungkinan
perubahan kerajaan, mereka yang berkuasa akan lebih berjaga-jaga kerana mereka
perlu menghadapi pengundi di setiap sela masa yang ditetapkan.
Malaysia kekal sebagai
salah satu daripada sebilangan kecil negara "demokratik" di dunia
yang belum mengalami sebarang perubahan kerajaan. Malah, Barisan Nasional (BN)
adalah gabungan politik pemerintah yang paling lama berkuasa di dunia.
Menukar kerajaan menjadi
proses yang sangat sukar di Malaysia akibat perwakilan yang tidak berkadaran
dengan sempadan pilihanrya atau disebut ‘gerrymandering’. Dengan bantuan
sempadan pilihan raya yang tidak adil, dan sangat berat sebelah, BN masih
memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) dengan 60% kerusi Parlimen walaupun
kalah undi popular, dengan hanya menerima 47.4% daripada jumlah undi popular.
Untuk memburukkan lagi
keadaan, pada September 2016, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mencadangkan pelan
penyusunan semula kawasan yang akan menjadikan sempadan pilihan raya memberi
kelebihan kepada BN. SPR, yang merupakan institusi yang sepatutnya memastikan
pilihan raya bebas dan adil di Malaysia, sedang menjalankan ‘gerrymandering’
secara terang-terangan untuk membantu kemenangan parti pemerintah.
SPR juga berulang kali
mengabaikan kesalahan pilihan raya yang dilakukan oleh BN terutamanya dari segi
membeli undi di kawasan luar bandar. Saya menyaksikan pembelian undi untuk kali
pertama dalam hidup saya semasa menjadi pengarah kempen untuk kerusi Tasik Biru
semasa Pilihan Raya Negeri Sarawak pada April 2016. Walaupun sebelum berkempen
di Tasik Biru, saya telah membaca banyak mengenai pembelian undi tetapi apabila
saya melihatnya dengan mata kepala saya sendiri, saya merasa begitu loya,
terganggu dan sedih sekali.
Kempen mengumpul tandatangan terhadap cadangan persempadanan
semula
yang tidak adil oleh Suruhanjaya Pilihan Raya, di pasar pagi SS2 - September 2016.
yang tidak adil oleh Suruhanjaya Pilihan Raya, di pasar pagi SS2 - September 2016.
Bagaimanakah undi yang
tidak ternilai boleh dibeli-beli? Apabila undi boleh dibeli, ahli politik akan
mengabaikan anda selepas pilihan raya dan kembali lagi pilihan raya akan datang
untuk membayar anda RM 50, RM 100 atau bahkan RM 500 untuk undi anda. Inilah
sebabnya mengapa sesetengah ahli politik mahu memastikan orang miskin kekal
miskin daripada membantu mereka keluar dari kemiskinan. Kerana adalah jauh
lebih mudah untuk membeli undi daripada benar-benar berkhidmat kepada rakyat.
Walaupun pemantau pilihan
raya melaporkan kesalahan pilihan raya yang dibuat oleh BN di Tasik Biru kepada
SPR, SPR tidak mengendahkannya! Bukan sahaja di Tasik Biru, terdapat aduan yang
dibuat sepanjang Pilihan Raya Negeri Sarawak atau demikian banyak pilihan raya
sebelum itu, tetapi SPR tidak melakukan apa-apa untuk memperbetulkannya.
Singkatnya, SPR kini berat
sebelah dan memberi keutamaan kepada parti pemerintah.
Apabila institusi yang
sepatutnya memastikan pilihan raya yang bebas dan adil tidak lagi bebas, pilihan
raya boleh disusun atur; apabila pilihan raya boleh disusun atur, kerajaan yang
dipilih tidak lagi takut kepada rakyat.
Perlu ada reformasi pilihan
raya untuk mengembalikan kuasa membuat keputusan kepada rakyat. Langkah pertama
ke arah reformasi pilihan raya adalah untuk memastikan SPR mestilah bebas
daripada kuasa eksekutif dan bebas daripada pengaruh politik.
Hanya dengan pilihan raya
yang bebas dan adil, mereka yang berkuasa akan takut kepada rakyat dan tahu
siapa bos sebenar dalam demokrasi di negara ini - rakyat Malaysia.
Kebebasan
bersuara
Walaupun dengan pilihan
raya yang bebas dan adil, apabila tidak ada kebebasan bersuara, para pengundi
akan terpaksa percaya bahawa hanya suatu pihak tertentu lebih baik daripada
yang lain. Tiada demokrasi sebenar apabila tidak ada aliran maklumat yang
bebas. Terdapat dua cara BN mengawal media, iaitu melalui pemilikan serta
undang-undang dan jentera kerajaan.
Mengenai pemilikan, Media Prima, sebuah syarikat
terkait UMNO begitu hampir memonopoli semua media di Malaysia. Dalam kalangan
media arus perdana, ia memiliki stesen televisyen - TV3, 8TV, ntv7 dan TV9,
stesen radio - Fly FM, Hot FM, satu FM dan Kool FM; dan juga akhbar-akhbar -
New Straits Times, Berita Harian dan Harian Metro. Dan dengan pengambilalihan
berjumlah kira-kira RM100 juta syarikat Rev Asia pada Mei 2017, Media Prima
juga kini merupakan syarikat media digital ketiga terbesar di Malaysia selepas
Google dan Facebook. Singkatnya, kuasa Media Prima untuk membentuk persepsi awam,
dan kecenderungan pengundian, adalah sangat besar.
Sekarang mari kita lihat bagaimana jentera
kerajaan digunakan untuk mengekang kebebasan bersuara.
Malaysia terus berada dalam ranking lebih 140
daripada kira-kira 180 buah negara dalam Indeks Kebebasan Akhbar selama
beberapa tahun yang lalu. Bersenjatakan Akta Mesin Cetak, kerajaan menggantung
lesen percetakan akhbar yang menerbitkan berita yang tidak memihak kepada
mereka, seperti akhbar The Heat pada bulan Disember 2013 selepas liputannya
bertajuk “All eyes on big-spending PM Najib” dan akhbar The Edge pada bulan
Julai 2015 selepas pendedahan besar-besaran mengenai 1MDB.
Berita mingguan The Heat telah digantung dari 19
Disember 2014
sehingga 24 Januari 2015. (Sumber: Internet)
sehingga 24 Januari 2015. (Sumber: Internet)
Intimidasi media secara berterusan telah membawa kepada budaya tapis sendiri (self-censorship) dalam kalangan media di Malaysia, termasuk media yang tidak berkaitan politik, untuk mengelakkan pertembungan dengan pihak berkuasa. Hampir tidak ada kebebasan dalam kewartawanan dalam media arus perdana ekoran intimidasi melalui undang-undang yang menindas dan takut kehilangan mata pencarian.
Kita sudah biasa merasa selesa mengetahui bahawa walaupun tidak
ada kebebasan dalam media cetak, Internet masih agak bebas. Walau bagaimanapun,
kebebasan Internet pun sebenarnya semakin dibungkam. Pada tahun 2012, Akta
Keterangan 1950 telah dipinda untuk memasukkan Seksyen 114A. Di bawah Seskyen
114A, orang ramai tidak lagi boleh menggunakan Internet tanpa rasa takut -
kerana seseorang boleh didapati bersalah atas apa-apa yang dikongsikan melalui
komputer atau rangkaian wifinya melainkan dia boleh membuktikan dia tidak
bersalah. Ini adalah senjata yang boleh digunakan oleh parti pemerintah dalam
keadaan yang sangat terdesak.
Kita juga melihat penyalahgunaan kuasa oleh Suruhanjaya Komunikasi
dan Multimedia (SKMM) untuk menyekat penyebaran berita yang tidak menyokong BN.
Contohnya, menyekat Sarawak Report yang membuat siri pendedahan mengenai
skandal rasuah BN, terutamanya berkait 1MDB. Malah penerbitan BBC mengenai
kenyataan Kangkung Najib pada Januari 2014, yang bertajuk "#BBCtrending:
Be careful what you say about spinach" tidak dapat lari daripada nasib
dihalang aksesnya. Sama ada laman web itu disekat buat sementara waktu atau
sebahagian, amalan sedemikian menetapkan contoh berbahaya untuk kebebasan
Internet di Malaysia.
Tambahan pula, daripada
memansuhkan Akta Hasutan yang draconian seperti yang dijanjikan pada
tahun 2012 sebelum PRU13, kerajaan telah menyalahgunakan undang-undang untuk
menghancurkan suara yang menentang. Lebih 176 kes hasutan yang direkod antara
tahun 2013 hingga 2016 berbanding dengan 30 kes antara tahun 2009 hingga 2012.
Di universiti-universiti,
terdapat peningkatan usaha membungkam suara mengkritik dengan peningkatan jumlah
aktivis mahasiswa yang digantung (atau dikenakan tindakan tatatertib yang lain)
oleh pihak pentadbiran universiti apabila mereka kritis terhadap pihak
kerajaan.
Walaupun Akta Universiti
dan Kolej Universiti (AUKU) telah dipinda pada tahun 2012 untuk membolehkan
para pelajar mengambil bahagian dalam politik di luar kampus, Seksyen (15) AUKU
masih melarang aktiviti politik di dalam kampus dan mengenakan sekatan terhadap
pelajar dari organisasi yang ditentukan oleh lembaga universiti sebagai
"tidak sesuai dengan kepentingan dan kesejahteraan pelajar atau universiti".
Ramai mahasiswa sebenarnya
takut untuk terlibat dalam kegiatan politik.
Dalam perjalanan singkat
saya sebagai ahli politik, saya telah menemui ramai mahasiswa yang bertanya
sama ada biasiswa mereka akan ditarik balik atau sama ada mereka akan dibuang
dari universiti jika mereka mengambil bahagian dalam perhimpunan, forum, acara
atau program yang dianjurkan oleh parti-parti politik pembangkang.
Budaya ketakutan dalam
kalangan pelajar universiti semakin berleluasa. Malah, budaya ketakutan berlaku
di mana-mana. Tiada selebriti mahupun ahli perniagaan, atau sangat sedikit
daripada mereka, yang sanggup menyuarakan pandangan politik secara terbuka,
kerana takut kehilangan mata pencarian mereka.
Sebagai seorang penggubal
undang-undang kerajaan negeri Selangor, saya faham bahawa kerajaan harus
melalui kritikan yang sengit dan kadang-kadang tidak adil. Walau bagaimanapun,
kerajaan tidak boleh takut dengan kritikan dan melarikan diri daripada mereka
dengan mengenakan undang-undang yang menyekat hak rakyat untuk mengetahui
kebenaran serta kebebasan mereka untuk menyatakan rasa tidak setuju. Kerajaan
mesti dapat berinteraksi dengan rakyat demi menegakkan makna sebenar demokrasi
dan menjadi kerajaan rakyat, oleh rakyat dan demi rakyat.
Semua undang-undang yang
menghalang kebebasan bersuara seperti Akta Mesin Cetak, Akta SKMM, Akta
Hasutan, AUKU dan banyak lagi, mesti dipinda atau dimansuhkan bagi membolehkan
orang ramai bercakap dan menulis secara bebas di semua saluran. Apabila
terdapat kebebasan bersuara, orang ramai boleh menjadi juru semak imbang
terbaik kepada kerajaan yang mereka pilih. Dengan aliran maklumat yang bebas,
para pengundi dapat mendapatkan maklumat terbaik mengenai pilihan yang tersedia
dan memilih kerajaan yang mereka inginkan melalui peti undi.
Pengasingan
kuasa
Semak imbang berkembang
maju apabila terdapat pemisahan kuasa untuk ketiga-tiga cabang kuasa -
eksekutif, perundangan dan kehakiman. Objektif keseluruhannya adalah supaya
cabang perundangan dan kehakiman dapat memberi semak imbang kepada kuasa
eksekutif.
Walau bagaimanapun, pada
masa ini, kita melihat pemusatan kawalan yang semakin meningkat kepada kuasa
eksekutif di Malaysia. Skandal 1MDB memberi kita gambaran bagaimana kuasa
berpusat kepada cabang eksekutif.
Sejak skandal derma
peribadi RM 2.6 bilion Najib Razak, bekas peguam negara Tan Sri Abdul Gani
Patail telah dipecat secara tidak berperlembagaan manakala Ketua Pesuruhjaya
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Tan Sri Abu Kassim Mohommed,
meletak jawatan dua tahun sebelum tempoh perjawatannya berakhir. Kedua-dua
mereka adalah anggota utama pasukan khas untuk menyiasat 1MDB. Adakah ia hanya
satu kebetulan?
Pengerusi Jawatankuasa
Kira-kira Wang Negara (PAC), Nur Jazlan, yang sepatutnya memimpin pengawasan
legislatif ke atas kuasa eksekutif, dinaikkan pangkat menjadi Timbalan Menteri
Dalam Negeri dalam rombakan kabinet secara tiba-tiba pada bulan Julai 2015.
Nur Jazlan pernah menjadi
salah seorang ahli Parlimen BN yang menyuarakan pendapat mengenai isu 1MDB
tetapi beliau mengubah nadanya selepas dinaikkan pangkat. Selain itu, tiga
anggota PAC lain juga dinaikkan pangkat ke jawatan menteri selepas rombakan
kabinet. Adakah ia tidak kelihatan seperti menjual diri demi jawatan?
Nur Jazlan digantikan oleh
Datuk Hasan Arifin yang ketika ditanya oleh pemberita sama ada PAC akan
memanggil Najib Razak untuk memberi keterangan kepada PAC mengenai isu 1MDB,
menjawab, "Janganlah, saya pun nak cari makan." Pengerusi PAC telah
menjadi pengerusi "cari makan".
Contoh yang paling jelas
tentang bagaimana cabang legislatif di Malaysia menjadi harimau tanpa gigi
dalam memberikan pengawasan kepada kuasa eksekutif adalah dengan melihat
keputusan yang dibuat oleh Speaker Dewan Rakyat, Pandikar Amin Mulia.
Pada bulan Oktober 2016,
beliau memutuskan bahawa menteri kabinet tidak perlu menjawab tentang tuntutan
sivil DOJ untuk merampas harta 1MDB bernilai AS$ 4 bilion di Amerika
Syarikat, dengan alasan ia adalah sub judis. Keadaan bertambah teruk pada bulan
Julai 2017, apabila Pandikar mengharamkan semua soalan mengenai 1MDB di Parlimen.
Sekiranya Parlimen, yang
dipilih oleh rakyat dan mewakili suara rakyat, tidak boleh memaksa Kerajaan
bertanggungjawab terhadap skandal terbesar dalam sejarah negara kita, maka
apakah badan lain di Malaysia boleh melakukannya?
Jelas sekali, institusi
yang sepatutnya bertindak secara bebas untuk memberi semak imbang kepada kuasa
eksekutif di Putrajaya telah dikalahkan atau dikompromi. Inilah sebabnya
mengapa rasuah di Putrajaya boleh jadi tidak terkawal dan dilakukan secara
terang-terangan.
Bagi kebebasan badan
kehakiman di Malaysia pula, ia ternyata telah terhakis sejak krisis
perlembagaan 1988, yang bermula dengan perbalahan dalaman UMNO tetapi berakhir
dengan pemecatan Presiden Mahkamah Agung Tun Salleh Abas dan dua hakim Mahkamah
Agung lain yang kesemuanya telah dirancang oleh Perdana Menteri ketika itu
Mahathir Mohamad dalam percubaan (berjaya) beliau untuk melemahkan kuasa
kehakiman. Menariknya ketika Mahathir dikritik oleh pendahulunya Tunku Abdul
Rahman, beliau disokong oleh Menteri Pendidikan ketika itu, Anwar Ibrahim, yang
menggambarkan Tunku sebagai suara zaman lampau dan "seorang lelaki tua
yang telah melaksanakan tugasnya".
(Sangat menarik untuk
melihat bagaimana kedua-dua Mahathir dan Anwar sedang menuai hasil kerja buat
mereka sendiri - sebuah institusi yang rosak sekarang. Itulah sebabnya walaupun
anda adalah orang yang paling berkuasa di negara ini, anda tidak boleh memusnahkan
institusi yang melindungi rakyat daripada anda, kerana akhirnya anda akan
memerlukan institusi yang sama untuk melindungi diri anda dari orang yang
berkuasa selepas anda.)
Dengan BN memiliki majoriti
dua pertiga di Parlimen, Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan telah dipinda
pada tahun 1988 untuk memansuhkan baris "kuasa kehakiman Persekutuan akan
diletakkan di Mahkamah Agung..." dan menggantikannya dengan "Mahkamah
Tinggi dan mahkamah bawahan itu hendaklah mempunyai bidang kuasa dan
kuasa yang diberikan oleh atau di bawah undang-undang Persekutuan," dan lain-lain.
Pindaan Perkara 121 secara berkesan mengurangkan hierarki kuasa kehakiman
menjadi lebih rendah daripada eksekutif dan legislatif kerana kuasa kehakiman
kini tertakluk kepada undang-undang Persekutuan. Kebebasan badan kehakiman
Malaysia tidak pernah pulih dari sejak itu.
Kita mesti memulihkan
pemisahan kuasa di Malaysia dengan memperkasa pengawasan perundangan dan
kebebasan badan kehakiman untuk memberikan semak imbang kepada cabang
eksekutif. Ingat, kuasa mutlak merosak secara mutlak.
Sebagai penggubal
undang-undang hampir lima tahun, saya mempunyai pandangan yang lebih dalam dari
segi pengawasan legislatif berbanding badan kehakiman, oleh itu terdapat
perbincangan yang lebih panjang dan tidak seimbang dalam cawangan kuasa
legislatif berbanding dengan badan kehakiman dalam buku ini. Walau
bagaimanapun, saya mahu menekankan bahawa kedua-dua mereka adalah sama penting.
Penambahbaikan legislatif Selangor - pengajaran
buat Parlimen masa depan
Saya sering ditanya apakah
perbezaan antara kerajaan sebelum ini dengan kerajaan sekarang di Selangor.
Terdapat banyak perbezaan tetapi apa yang paling dekat dengan hati saya adalah pembaharuan
legislatif yang berlaku di Dewan Negeri Selangor kerana kepercayaan saya bahawa
hanya institusi yang kuat dapat melindungi rakyat dan generasi masa depan kita.
Sejak perubahan kerajaan
negeri pada tahun 2008, Dewan Undangan Negeri Selangor telah menjalani beberapa
pembaharuan. Saya akan berkongsi beberapa mekanisme semak imbang penting yang
telah dilaksanakan di Selangor dalam mengukuhkan badan legislatif dan bagaimana
Parlimen Malaysia juga boleh ditambahbaik pada masa akan datang.
Jawatankuasa Pilihan Khas DUN Selangor
Pembaharuan perundangan
yang paling penting yang dibuat setakat ini ialah pengenalan jawatankuasa
pilihan dan jawatankuasa pilihan khas di Dewan Negeri. Jawatankuasa ini
bermesyuarat apabila DUN tidak bersidang dan membantu menyediakan penelitian
legislatif ke atas pentadbiran eksekutif secara sistematik.
Setakat ini, DUN Selangor
mempunyai enam jawatankuasa pilihan dan empat jawatankuasa pilihan khas.
Perbezaan di antara jawatankuasa pilihan dan jawatankuasa pilihan khas ialah
jawatankuasa pilihan diperuntukkan melalui Perintah Tetap DUN manakala yang
jatawankuasa pilihan khas pula menumpukan kepada isu-isu tertentu dan dibentuk
(dan boleh dibubarkan) dengan meluluskan usul-usul di DUN.
Tanpa mengambilkira isu
teknikal, secara keseluruhan, semua jawatankuasa dibentuk untuk mencapai tujuan
yang sama - bagi menyediakan semak imbang legislatif kepada cabang kuasa
eksekutif.
Di bawah adalah senarai
jawatankuasa dan penerangan ringkas tentang apa yang dilakukan oleh
jawatankuasa tersebut.
Enam jawatankuasa pilihan
termasuk:
- Jawatankuasa Akaun Awam (PAC)
- Jawatankuasa Pilihan Pejabat Daerah
dan Tanah atau Jawatankuasa Pilihan Pejabat Daerah dan Tanah (JP-PADAT)
- Jawatankuasa Pilihan Pihak Berkuasa
Tempatan atau Jawatankuasa Pilihan Pihak Berkuasa Tempatan (JP-PBT)
- Jawatankuasa Pilihan Agensi, Badan
Berkanun dan Syarikat Subsidiari atau Jawatankuasa Pilihan Agensi, Badan
Berkanun dan Anak Syarikat (JP-ABAS)
- Jawatankuasa Pesanan Tetap atau
Peraturan Jawatankuasa Tetap
- Jawatankuasa Hak dan Keistimewaan atau Jawatankuasa Hak dan Kebebasan
PAC sebagaimana namanya,
adalah jawatankuasa yang meneliti akaun awam, termasuk kerajaan negeri
Selangor, pihak berkuasa awam dan badan-badan lain yang mentadbir dana awam
serta pengagihan belanjawan yang diluluskan oleh Dewan Negeri untuk memenuhi
keperluan perbelanjaan awam.
JP-PADAT, JP-PBT dan
JP-ABAS akan menyediakan pemeriksaan dan pengawasan semua akaun, perkara
pentadbiran dan semua perkara yang diterbitkan dalam laporan Ketua Audit Negara
yang berkaitan dengan bidang masing-masing: i. Pejabat Daerah dan Tanah; ii. Pihak Berkuasa Majlis Tempatan; dan iii. Agensi, Badan
Berkanun dan Syarikat Anak, atau dalam perkara yang difikirkan patut
oleh jawatankuasa.
Jawatankuasa Peraturan
Tetap mengkaji Peraturan Tetap semasa dan membuat cadangan yang sesuai untuk
pindaan Peraturan Tetap bagi memperkasa badan legislatif atau menjadikan
pengawasan legislatif lebih cekap di Selangor.
Pendengaran JP-ABAS - yang saya hadiri - berkaitan dengan
Rantaian Mesra Sdn Bhd (RMSB)
telah diadakan di ibu pejabat di Shah Alam pada September 2014. (Foto Kredit: Saari Sungib)
telah diadakan di ibu pejabat di Shah Alam pada September 2014. (Foto Kredit: Saari Sungib)
Jawatankuasa Hak dan
Keistimewaan membincangkan hal-hal yang berkaitan dengan kuasa dan keistimewaan Dewan. Biasanya seseorang atau agensi akan dirujuk kepada jawatankuasa ini
apabila mereka tidak mematuhi Peraturan Tetap. Sebagai contoh, seorang ADUN
boleh dirujuk kepada jawatankuasa itu jika dia membuat kenyataan semasa sesi
perhimpunan DUN yang melanggar Peraturan Tetap. Ketua mana-mana agensi kerajaan
negeri atau anggota EXCO atau bahkan MB juga akan dirujuk kepada jawatankuasa
ini, jika apabila mereka dipanggil ke sidang jawatankuasa terbabit, gagal
muncul berulang kali tanpa alasan yang sah.
Di samping jawatankuasa
pilihan, terdapat empat jawatankuasa pilihan khas, termasuk:
- Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai
Kecekapan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (SELCAT)
- Jawatankuasa Pilihan Khas Pembasmian
Kemiskinan
- Jawatankuasa Pilihan Khas Pengurusan
Dewan
- Jawatankuasa Pilihan Khas Pengurusan Sumber Air Negeri Selangor
SELCAT ditubuhkan untuk
melaksanakan pendengaran terbuka mengenai isu-isu khas di Selangor berhubung
dengan kecekapan, kebertanggungjawaban dan ketelusan negeri. Adalah dimandatkan
bahawa pendengaran SELCAT dilakukan secara terbuka dan disiarkan secara
langsung supaya rakyat Selangor boleh menonton pendengaran terbabit.
SELCAT telah mengadakan
banyak pendengaran sejak pembentukannya. Satu perbicaraan yang patut diberi
perhatian ialah perbicaraan mengenai Pelaksanaan Integrity Pact Perbadanan
Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) pada 25 Mac 2014. Perbicaraan ini dilakukan
untuk menyiasat dakwaan yang meluas di media bahawa bekas Menteri Besar Tan Sri
Abdul Khalid Ibrahim menyalahgunakan kuasa beliau di PKNS untuk memecat MB
penggantinya Datuk Seri Azmin Ali, daripada lembaga pengarah PKNS, serta
beberapa aduan lain. Kedua-dua mereka telah dipanggil dan hadir untuk memberi
keterangan kepada SELCAT mengenai perkara ini. Seluruh proses itu disiarkan
secara langsung.
Apakah sebenarnya yang
dimaksudkan dengan amalan legislatif sedemikian? Bayangkan sebuah jawatankuasa
pilihan di Parlimen yang dapat memanggil Perdana Menteri untuk mempersoalkannya
mengenai 1MDB dan skandal derma peribadi dan keseluruhan pendengarannya adalah
secara langsung. Itulah betapa besarnya erti mekanisme semak imbang ini.
Bagi jawatankuasa pilihan
khas yang lain, Jawatankuasa Pilihan Khas mengenai Pembasmian Kemiskinan telah
ditubuhkan untuk menyiasat isu-isu kemiskinan yang berlainan di Selangor dan mengemukakan
cadangan kepada kerajaan negeri untuk memperbaiki program kebajikan negeri
manakala Jawatankuasa Pilihan Khas Pengurusan Dewan adalah untuk menangani isu
pentadbiran Dewan.
Jawatankuasa Pilihan
Pengurusan Sumber Air dibentuk pada akhir tahun 2014 kerana isu bekalan air
menjadi sangat penting dan serius bagi kerajaan Selangor. Pada mulanya,
jawatankuasa ini hanya menyiasat perkara-perkara yang berkaitan dengan
pengurusan air mentah di Selangor tetapi kemudian meluaskan skopnya pada Ogos
2015 ke semua bidang pengurusan air, termasuk rawatan air dan pengedaran,
apabila kerajaan Selangor mengambil alih sebahagian industri air.
Selepas perbicaraan dan
penyiasatan, jawatankuasa pilihan (khas) boleh membuat keputusan sama ada untuk
membuat laporan ke DUN. Bagi isu-isu yang memerlukan perhatian DUN, laporan
akan dibentangkan, dibahaskan dan diluluskan dalam Dewan. Setelah lulus, ia
akan dimuat naik ke laman web Dewan Negeri Selangor. Semua ini dilakukan secara
telus.
Dengan jawatankuasa pilihan
yang berfungsi, pihak legislatif boleh secara sistematik memberikan pengawasan
kepada eksekutif dari berbagai bidang pentadbiran dan memastikan mereka
bertanggungjawab terhadap Dewan.
Pengerusi PAC
Di bawah pimpinan Hannah
Yeoh Tseow Suan, Speaker Dewan Negeri Selangor, kuasa jawatankuasa pilihan
telah diperkuatkan lagi melalui beberapa siri pindaan kepada Peraturan Tetap.
Salah satu pindaan yang
paling ketara ialah pindaan Peraturan Tetap yang memberi mandat pelantikan
ketua pembangkang sebagai pengerusi PAC, sejajar dengan amalan negara maju
lain.
Pindaan ini adalah penting
kerana ia akan memperkuat keupayaan PAC untuk memberi semak imbang kepada
kerajaan. Pemimpin pembangkang di Selangor kini boleh menggunakan PAC untuk
menyiasat semua perkara yang berkaitan dengan dana awam.
PAC, dan bahkan semua
jawatankuasa terpilih, mempunyai kuasa untuk memanggil pegawai-pegawai dari
agensi kerajaan negeri, badan berkanun, syarikat-syarikat berkaitan kerajaan
(GLC) atau mana-mana badan berkaitan yang di bawah takluk kerajaan Selangor.
(Pegawai yang gagal memberi maklum balas kepada saman jawatankuasa pilihan akan
dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Keistimewaan.)
Malangnya, hanya empat hari
selepas pindaan penting pada 4 Disember 2015, ketua pembangkang Selangor ketika
itu, ADUN Sungai Burong Datuk Mohd Shamsuddin Lias meletak jawatan sebagai
ketua pembangkang. Selepas itu, UMNO dan BN enggan melantik semula ketua
pembangkang, menjadikan Dewan Negeri Selangor satu-satunya Dewan Negeri di
seluruh negara yang tidak mempunyai ketua pembangkang.
Mengapa UMNO menolak untuk
menerima jawatan pengerusi PAC? Atas alasan yang mudah bahawa jika UMNO
menerima jawatan itu, mereka perlu membuat pindaan yang sama di negeri-negeri
yang mereka tadbir dan yang paling penting, di Parlimen.
Sekarang bayangkan ketua
pembangkang Parlimen Datuk Seri Dr Wan Azizah menjadi pengerusi PAC di Parlimen dan
bukan si pengerusi PAC "cari makan", apa yang akan berlaku kepada
penelitian legislatif ke atas 1MDB?
Jika skandal 1MDB berlaku
di Selangor, SELCAT akan menyiasatnya melalui satu siri pendengaran awam; semua
pegawai yang berkaitan, termasuk Perdana Menteri, akan dipanggil untuk memberi
keterangan di hadapan jawatankuasa itu dan semua perbicaraan akan disiarkan
secara langsung supaya semua orang dapat menontonnya.
Ini adalah bagaimana
jawatankuasa pilihan boleh memperkasa cabang legislatif untuk memberi semak
imbang kepada cabang eksekutif. Ingat, kuasa merosakkan dan kuasa mutlak
merosak secara mutlak.
Memperkasa
Parlimen melalui Jawatankuasa Pilihan Khas
Tidak boleh ditekankan lagi
betapa besarnya kepentingan jawatankuasa pemilhan dalam badan legislatif.
Sayangnya, setakat ini, Parlimen hanya mempunyai lima jawatankuasa pilihan,
iaitu PAC, Jawatankuasa Peraturan Tetap, Jawatankuasa Pemilihan, Jawatankuasa
Keistimewaan dan Jawatankuasa Dewan. Hanya satu jawatankuasa pilihan, iaitu
PAC, yang memainkan peranan pemeriksaan eksekutif dan begitu pun, ia kini diketuai
oleh pengerusi "cari makan".
Kerajaan Persekutuan
mempunyai bidang kuasa yang lebih luas daripada kerajaan negeri, oleh itu
bilangan jawatankuasa pilihan di Parlimen Malaysia sepatutnya jauh lebih banyak
berbanding DUN Selangor. Apakah jawatankuasa pilihan yang harus dibentuk di
Parlimen Malaysia? Kita boleh merujuk senarai jawatankuasa terpilih dalam
Parlimen negara-negara yang mempunyai sistem Parlimen Westminster yang sama
seperti Malaysia - United Kingdom (UK), Australia, Canada dan New Zealand.
Oleh kerana Dewan Negara tidak dipilih di Malaysia, kita akan menghadkan
perbincangan setakat Dewan Rakyat, yang bersamaan dengan Dewan Rakyat di
Malaysia. Berikut adalah jawatankuasa pilihan di Dewan Perwakilan di empat
negara ini.
Secara keseluruhan,
jawatankuasa terpilih negara-negara ini bertujuan untuk menjadikan setiap aspek
tadbir urus eksekutif dapat dipertanggungjawabkan oleh skop kerja dan tujuan
khusus.
Bagi kita di Malaysia, kita
boleh mulakan dengan membentuk jawatankuasa pilihan tambahan mengikut
kementerian untuk menjadikan semua menteri bertanggungjawab kepada badan
legislatif dengan cara yang sistematik.
Kita juga harus membentuk
jawatankuasa pilihan khas untuk tujuan khas seperti: -
- Menyediakan saluran bagi kumpulan
yang tidak bersuara seperti orang asal, pelarian, orang tanpa kerakyatan,
kanak-kanak dan lain-lain;
- Mengetengahkan perkara-perkara yang
berkaitan dengan Sabah dan Sarawak;
- Memantau sistem demokrasi dari
segi keadilan, institusi dan sebagainya; dan
- Menyediakan pengawasan terhadap tadbir urus badan berkanun dan GLC kerana mereka juga mengendalikan banyak kekayaan awam.
Jadual di bawah adalah
cadangan saya mengenai jawatankuasa pilihan yang perlu kita buat di Parlimen.
Jadual 2
Cadangan Jawatankuasa Pilihan dan Jawatankuasa Pilihan Khas di Parlimen
Cadangan Jawatankuasa
Pilihan (Mengikut Kementerian)
|
|
1. Pendidikan
2. Kewangan
3. Hal-ehwal Dalam Negeri
4. Kerjaraya
5. Kesejahteraan bandar,
perumahan dan kerajaan tempatan
6. Tenaga kerja
7. Perdagangan antarabangsa
dan industri
8. Komunikasi dan multimedia
9. Pelancongan dan budaya
10. Pertahanan
11. Sumber asli dan alam
sekitar
12. Sains, teknologi dan
inovasi
|
13. Perdagangan dalam negeri,
koperasi dan kepenggunaan
14. Kesihatan
15. Wilayah Persekutuan
16. Wanita, keluarga dan
pembangunan masyarakat
17.
Pengangkutan
18.
Pertanian dan industri
asas-tani
19.
Industri ladang dan
komoditi
20.
Pembangunan desa dan luar
bandar
21.
Tenaga, teknologi hijau
dan air
22. Belia dan sukan
23.
Jabatan Perdana Menteri
|
Cadangan Jawatankuasa
Pilihan Khas
|
|
1. Hal ehwal Sabah dan
Sarawak
2. Hal ehwal orang asli
3. Hal ehwal kanak-kanak
|
4.
Pelarian, imigran dan kerakyatan
5.
Penambahbaikan pilihanraya dan institusi
6.
Badan berkanun dan GLC
|
Dengan jawatankuasa pilihan
yang dicadangkan dan jawatankuasa pilihan khas yang ditubuhkan di Parlimen, kita
boleh meneliti cabang eksekutif mengikut pelbagai bidang pentadbiran dengan
lebih cekap secara sistematik dan berkesan.
Menginstitusikan
kerajaan yang telus
Di samping jawatankuasa
pilihan dan pindaan peraturan tetap yang diperlukan untuk mengukuhkan badan
legislatif, adalah juga penting untuk menginstitusikan ketelusan kerajaan
melalui pembaharuan undang-undang.
Selangor dan Pulau Pinang
telah meluluskan Undang-undang Kebebasan Maklumat (FOI) pada 1 April 2011 dan 4
November 2011 dan kami kekal sebagai dua negeri di Malaysia yang telah membuat
undang-undang ini. Ia membolehkan orang ramai memohon akses kepada dokumen yang
dikuasai oleh kerajaan negeri Selangor/Pulau Pinang .
Walau bagaimanapun, jika
dokumen persekutuan terlibat, Akta Rahsia Rasmi (OSA) akan diguna pakai. OSA
memberikan Kerajaan Persekutuan kuasa untuk mengklasifikasikan mana-mana
dokumen rasmi sebagai rahsia dan menjadikannya satu kesalahan untuk mendedahkan
dokumen terbabit. Undang-undang itu sepatutnya digunakan untuk dokumen yang
berkaitan dengan ketenteraan atau keselamatan negara, tetapi ia telah digunakan
bahkan untuk mengklasifikasikan perjanjian konsesi lebuh raya dan persetujuan
awam-swasta oleh Kerajaan Persekutuan.
Oleh itu, setakat ini,
tidak ada cara untuk mendapatkan dokumen pemerolehan awam sepenuhnya bagi
projek-projek persekutuan. OSA mesti dipinda untuk mengehadkan dokumen jenis
apa yang boleh diklasifikasikan sebagai rahsia dan untuk mendesentralisasikan
kuasa siapa yang boleh mengklasifikasikan dokumen-dokumen ini.
Setelah kami menggubal FOI
di Selangor, masih terdapat kelemahan dalam pelaksanaannya. Ini telah
menyebabkan SELCAT menjalankan pendengaran terbuka pada 27 Januari 2015 dan
memberi cadangan kepada kerajaan dengan membentangkan laporan SELCAT kepada
Dewan. Selepas itu, kerajaan telah mengambil langkah-langkah untuk memperbaiki
pelaksanaannya.
Ini adalah bagaimana penambahbaikan
berterusan yang dimulakan oleh badan legislatif berfungsi di Selangor. Adakah
FOI sempurna di Selangor sekarang? Sudah tentu tidak, malah jauh dari itu,
tetapi kami mempunyai mekanisme yang membolehkan maklum balas, peningkatan dan
kemajuan yang lebih baik. Pada masa akan datang, undang-undang FOI juga mesti
digubal di peringkat persekutuan.
Bukan sahaja FOI, kita juga
perlu memperkenalkan undang-undang Ombudsmen. Perkataan "Ombudsman"
berasal dari Sweden. Ia mula-mula digunakan dalam erti kata moden pada tahun
1809 apabila Parlimen Sweden menubuhkan pejabat Justitieombudsman untuk
melindungi rakyat dari kerajaan, termasuk pelanggaran hak asasi manusia,
penyalahgunaan kuasa, keputusan yang tidak adil dan mengelirukan.
Ombudsman mewakili kepentingan
orang ramai dengan menyiasat dan menangani aduan. Selepas Sweden, banyak negara
lain turut mengadopsi konsep Ombudsman. Sekarang lebih daripada 150 buah negara
mempunyai institusi Ombudsman yang sedia ada. Institusi Ombudsman memainkan
peranan penting dalam memastikan tindakan pemerintah lebih terbuka dan
pentadbirannya lebih bertanggungjawab kepada masyarakat.
Peningkatan selanjutnya
terhadap ketelusan kerajaan adalah untuk beralih ke arah kerajaan terbuka.
Undang-undang FOI memberi mandat kepada kerajaan untuk menyediakan dokumen dan
maklumat apabila rakyat memohon untuk mendapatkan akses kepada mereka sedangkan
doktrin kerajaan terbuka melangkah lebih jauh dengan mempunyai kerajaan secara
proaktif yang telus dan mendedahkan seberapa banyak maklumat yang mungkin.
Undang-undang untuk
melembagakan kerajaan terbuka sering dipanggil Undang-undang Sunshine. Sunshine
adalah pembasmian kuman yang terbaik; apabila terdapat tahap ketelusan dan
keterbukaan dalam kerajaan, rasuah dan amalan buruk yang lain dapat
dikurangkan.
Sebagai kesimpulan, dengan
akta FOI, institusi Ombudsman dan hukum Sunshine, mereka yang berkuasa akan
dipaksa untuk menjadi bersih dan cekap kerana tindakan mereka akan telus kepada
orang awam dan terbuka untuk diteliti.