Sabtu, 24 Mac 2018

Bayangan Malaysia Baru Bab 6: Golongan Masyarakat Paling Rentan


BAB 6

GOLONGAN MASYARAKAT PALING RENTAN

“The greatness of a nation is measured by how it treats its weakest members.”

 –Mahatma Gandhi-

Dunia biasanya mengukur "kehebatan" sesebuah negara melalui KDNK per kapita, infrastruktur mega, kekuatan ketenteraan dan pengaruh, tetapi menariknya, Gandhi menggunakan "bagaimana anggota-anggotanya yang paling lemah diperlakukan" sebagai kayu ukur kehebatan.

Sama ada anda bersetuju dengan kayu ukur semacam itu, tidak dapat dinafikan bahawa kita harus terus menjaga anggota masyarakat yang lemah. Siapakah yang paling lemah di Malaysia? Kepada saya, anggota masyarakat yang paling lemah adalah orang yang tidak boleh atau tidak tahu bagaimana untuk bercakap bagi diri sendiri atau tidak berkuasa untuk memutuskan apa yang boleh dilakukan oleh sistem kepada mereka.

Terdapat banyak kumpulan sedemikian di Malaysia, bahagian buku ini akan menyentuh dua kategori iaitu orang asal / asli dan orang kurang upaya.


Orang Asal / Orang Asli

Masyarakat pribumi dikenali sebagai Orang Asal di Sabah dan Sarawak dan Orang Asli di Semenanjung Malaysia. Saya ingin berkongsi dengan anda pengalaman saya di tiga tempat untuk menggambarkan keadaan biasa yang dihadapi oleh penduduk asli di kawasan luar bandar.


Kampung Sait

Pengalaman pertama saya berurusan dengan hal ehwal masyarakat asal adalah beberapa bulan selepas PRU13, apabila parti menugaskan saya pergi ke kawasan pedalaman Sarawak "untuk melihat apa yang DAP boleh lakukan di sana" bersama-sama dengan kakitangan ibu pejabat yang baru, Tham Kar Lye.

Saya bertanya apa nama yang harus kita berikan kepada inisiatif ini. "Panggil Impian Sarawak". Itu adalah jawapan yang diberikan. Impian Malaysia adalah pergerakan yang dilancarkan oleh Lim Kit Siang di Gelang Patah sebelum PRU13, untuk memulakan idea membina Malaysia untuk semua rakyat Malaysia, berdasarkan prinsip hak asasi manusia, kesaksamaan, keadilan sosial dan ekonomi. Impian Sarawak diletakkan di bawah payung besar Impian Malaysia.

Jadi, Kar Lye dan saya merancang terbang ke Sarawak untuk melakukan tinjauan, dengan hanya berbekalkan nama inisiatif "Impian Sarawak" dengan matlamat "untuk melihat apa yang boleh kita lakukan" di pedalaman Sarawak. Lawatan tinjauan, khususnya lawatan ke Kampung Sait, adalah pembuka mata kepada saya untuk melihat satu lagi sisi Malaysia.

Inilah pengalaman lawatan pertama saya ke Kampung Sait.

Kami perlu berjalan kaki selama kira-kira 2 jam ke kampung kerana tiada jalan untuk sampai ke sana. Sebelum perjalanan, Kar Lye memberitahu saya mengenai perjalanan kaki 2 jam ini, jadi saya agak okay dengan berjalan kaki sehinggalah kami tiba di sebuah jambatan gantung yang panjang dan tinggi.

Ia adalah jambatan Bidayuh tradisional yang diperbuat daripada buluh, tergantung di antara 2 pokok besar di kedua tebing sungai, kira-kira 50m panjang dan kira-kira setinggi bangunan 3 tingkat dari aras sungai. Tiada tiang di antaranya.


Jambatan gantung yang menakutkan.


Untuk orang gayat seperti saya, merentasi jambatan gantung itu sangat menakutkan. Tetapi jambatan itu adalah satu-satunya jalan ke kampung dan mustahil untuk saya patah balik. Saya tidak mempunyai pilihan selain untuk mengatasi ketakutan saya. Kaki saya menggeletar dengan setiap langkah yang saya ambil.

Bagaimanapun, saya menyeberangi jambatan itu dan beberapa jambatan buluh yang lebih kecil dan menakutkan selepas itu. Selepas satu jam berjalan kaki, kampung itu akhirnya kelihatan.

Saya melihat satu tanah yang dibersihkan dan diratakan dan bertanya apa itu. Saya terkejut, ia adalah helipad. Penduduk tempatan memberitahu saya bahawa pegawai perubatan kerajaan akan datang dengan helikopter untuk memberi ubat sekali dalam setiap 1 hingga 3 bulan. Calon BN atau wakilnya akan terbang ke kampung tersebut dengan barang-barang sekaligus setiap pilihan raya supaya penduduk kampung akan terus mengundi mereka.

Tiada bekalan elektrik dan air paip di kampung. Kemudian saya mendapati bahawa ini adalah perkara biasa di banyak kampung orang asal, baik di Sabah dan Sarawak mahupun di Semenanjung Malaysia.

Saya berjumpa dengan ramai orang selama dua hari saya bermalam di kampung itu dan semakin memahami kenapa kerajaan yang baik adalah sangat penting untuk kehidupan saban hari.

Saya berjumpa dengan Mak Cik Ria yang berumur lebih dari 80 tahun, yang berada dalam keadaan kecemasan sebulan sebelum kami bertemu dan terpaksa dibawa oleh anaknya, Johari ke hospital terdekat (kampung itu tidak dapat diakses dengan jalan raya). Nasib baik, dia sempat dimasukkan ke hospital. Apabila saya bertemu dengannya di Kampung Sait, dia berada dalam keadaan sihat.

Sebelum saya sampai ke Kampung Sait saya sangkakan zaman kanak-kanak saya yang sukar, sampailah saya bertemu dengan Victoria, Cynthia dan Redina. Kanak-kanak perempuan yang terpaksa melakukan kerja sekolah mereka dalam kegelapan setiap malam.


Bersama Victoria, Cynthia dan Redina di Kampung Sait, Sarawak.


Seperti banyak penempatan orang asal di Sarawak, Kampung Sait tidak disambungkan kepada grid elektrik untuk bekalan elektrik. Mereka terpaksa menggunakan penjana untuk memberi tenaga elektrik ke rumah mereka. (Untuk makluman anda, elektrik yang dijana daripada penjana diesel adalah kira-kira 40% lebih mahal per kWh daripada elektrik yang kita perolehi di bandar dari grid.)

Oleh itu, adalah perkara biasa bagi ramai keluarga untuk menggunakan lilin dan lampu minyak sahaja pada waktu malam. Untuk keluarga yang mampu membeli penjana, mereka biasanya hanya mampu untuk menghidupkan penjana selama beberapa jam pada waktu malam, biasanya 7 malam hingga 10 malam. Apabila keluarga itu kesempitan wang untuk membeli diesel, anak-anak mereka perlu membuat kerja sekolah dengan lampu minyak pada waktu malam.

"Bagaimana pada tahun 2013, anak-anak Malaysia masih tidak mendapat pencahayaan yang sesuai untuk belajar?" saya terus bertanya kepada diri sendiri.

Kerajaan ada melaksanakan projek elektrik luar bandar di Kampung Sait dengan memasang panel solar di seluruh kampung. Walau bagaimanapun, kebanyakan panel solar telah rosak kurang dari sebulan selepas pemasangan. Projek panel suria adalah projek mahal tetapi tiada tindakan susulan dari pihak kerajaan.

Semasa kami tinggal di Kampung Sait, kami mengadakan perbincangan dengan pemimpin kampung tentang keperluan Kampung Sait. Saya bertanya kepada para pemimpin apa keperluan mereka yang paling mendesak di antara 3 keperluan asas mereka - air, elektrik grid dan jalan raya.

Mereka semua berkata air paip. Sumber air mereka terlalu sedikit; jika tidak hujan selama 3 hari, penduduk kampung perlu mendapatkan air dari sungai berdekatan, untuk mandi dan membasuh di sana. Penduduk kampung memerlukan sistem air graviti dengan empangan mini untuk menampung sumber air yang berterusan kepada penduduk kampung.

Untuk membina sistem air graviti, penduduk memerlukan kira-kira RM20,000 untuk membeli bahan supaya mereka dapat melakukan gotong-royong untuk membina sistem. Saya fikir, jika berlaku di Selangor, saya dengan mudah boleh membuat peruntukan sedemikian daripada dana kerajaan negeri yang diperuntukkan ke pejabat saya. Tetapi ini Sarawak. (Dana kerajaan negeri Selangor tidak boleh digunakan untuk perbelanjaan di luar Selangor.) Kita memerlukan sumbangan daripada orang ramai untuk membiayai projek itu.

Melihat ketidakadilan yang berlaku kepada orang di sana benar-benar meruntun jiwa saya. Saya menangis. Walau bagaimanapun, tidak kira betapa emosi saya merasakan terhadap keadaan ini, saya tidak pasti jika kami dapat mengumpul dana yang mencukupi untuk projek itu maka saya tidak berjanji apa-apa kepada pemimpin kampung.

Berbincang bersama penduduk Kampung Sait.


(Saya kemudian mengetahui bahawa penduduk kampung berpendapat bahawa projek itu tidak akan berlaku kerana dari pengalaman mereka, ahli-ahli politik selalu berjanji banyak semasa pilihan raya tetapi tidak menyampaikan dan saya bahkan tidak berjanji apa pun, apatah lagi saya tidak kelihatan seperti "YB" sama sekali.)

Selepas kami keluar dari Kampung Sait, kami bertemu dengan Chong Chieng Jen, Pengerusi DAP Sarawak, untuk berbincang tentang kampung ini sebelum terbang kembali ke KL. Saya terkejut, dia memberitahu kami untuk tidak menunggu, teruskan dan membina sistem terlebih dahulu sambil mencari dana untuk menampung kosnya.

Jadi saya dan Kar Lye kembali ke KL dan merancang untuk projek itu. Kami mendapat idea untuk membawa sukarelawan dari bandar untuk pergi ke kampung dan bekerjasama dengan penduduk kampung. Kami berharap melalui sistem sukarela, lebih ramai rakyat Malaysia akan mengenali sisi lain negara Malaysia.

Para sukarelawan perlu membayar perbelanjaan mereka sendiri termasuk tiket penerbangan dan kami akan mengenakan yuran sumbangan tertentu untuk makanan, pengangkutan dan penginapan. Apabila kami mula-mula mencadangkan idea program sukarelawan kami kepada Tony Pua, dia berkata, "Saya akan kagum jika terdapat lebih daripada 50 orang mendaftar." Lagipun, siapa yang ingin membayar untuk menderita? Tetapi seperti biasa, Tony masih membenarkan kami untuk mencuba idea baru.

Tony jarang salah dalam ramalannya, jadi saya sangat risau. Maka saya betul-betul terkejut, kurang dari 2 minggu selepas saya menyiarkan di Facebook untuk memanggil sukarelawan, lebih daripada 200 orang mendaftar! (Kami hanya boleh membawa 20 orang yang mendaftar dan meletakkan orang lain ke dalam senarai menunggu untuk projek seterusnya.)

Saya gembira kerana rakyat Malaysia masih peduli.


Sukarelawan projek Impian Sarawak yang pertama.


Jadi dalam beberapa minggu kemudian, kami menggerakkan para sukarelawan, melakukan kempen sumbangan dalam talian "RM20 untuk Ubah Sarawak", menganjurkan makan malam mengumpul dana dan memulakan projek. Hanya 6 minggu kemudian, berdiri di atas pentas "Makan Malam Mengumpul Dana Impian Sarawak" yang pertama di dewan bankuet Majlis Bandaraya Petaling Jaya, dengan bangga kami mengumumkan kepada orang ramai bahawa sistem air graviti di Kampung Sait telah siap manakala hampir RM 300,000 berjaya dikumpulkan melalui derma dan jualan tiket dalam talian untuk makan malam mengumpul dana tersebut. Itulah bagaimana projek Impian anjuran DAP bermula di kawasan luar bandar.

Chong Chieng Jen (tengah) dan Tony Pua (kanan) melancarkan sistem air graviti di 
Kampung Sait. Turut hadir adalah Wong King Wei, ADUN Padungan.


Sejak itu, dengan Kar Lye dan Tony sebagai pemacu utama dalam inisiatif tersebut, banyak lagi penduduk kampung orang asal di Sabah, Sarawak dan Semenanjung, telah mendapat manfaat daripada projek Impian, mengubah kehidupan ribuan orang yang paling diabaikan oleh masyarakat. Jangkauan luar bandar DAP juga telah berkembang dari projek infrastruktur asas sehingga merangkumi kem kesihatan dan kem pendidikan untuk kanak-kanak dan remaja. Semuanya dibiayai oleh sumbangan orang awam.

Adakah usaha kami di luar bandar membawa undi kepada DAP? Ya, tetapi tidak cukup untuk memenangi satu kerusi di luar bandar (saya akan membincangkannya nanti.) Tetapi adakah kita menyerah? Tidak. Inisiatif ini benar-benar mengubah kehidupan manusia. Negara yang lebih baik tidak akan mungkin terbentuk jika masih ada orang di Malaysia yang ketiadaan keperluan air, elektrik dan jalanraya yang paling asas; hak untuk pendidikan asas dan penjagaan kesihatan serta hak untuk memilih kerajaan pilihan mereka tanpa rasa takut dan terancam.

Kedua, menjangkakan perubahan politik yang hebat selepas hanya dua tahun bekerja adalah idea yang tidak masuk akal. Politik menafikan keperluan asas dan menggunakannya sebagai umpan undi masih hidup di banyak kawasan luar bandar di Malaysia. Kepercayaan dalam kalangan penduduk luar bandar bahawa mereka perlu mengundi kerajaan, tanpa mengetahui bahawa mereka sebenarnya mengundi sebuah parti untuk menjadi kerajaan, masih sangat sebati.

Ramai orang dari bandar-bandar suka melabel mereka di kawasan luar bandar sebagai "bodoh" kerana terus menyokong kerajaan yang korup dan menafikan mereka daripada keperluan asasi. Tetapi fikir sekali lagi, parti pembangkang tidak dapat menjangkau kawasan luar bandar dengan berkesan kerana kekurangan dana, satu-satunya parti yang pernah memberikan "bantuan sebenar" kepada rakyat di sana adalah BN. Hierarki keperluan Maslow sudah cukup untuk menjelaskan pola undian. Keperluan fisiologi selalu datang dahulu. Mana yang lebih penting? Air atau demokrasi? Elektrik atau hak asasi manusia?

Oleh itu, mewujudkan perubahan di kawasan luar bandar adalah proses yang rumit. Malah, kami telah melakukan banyak kesilapan dalam strategi luar bandar dari segi strategi politik, tetapi saya selalu ingat apa yang Chong Chieng Jen beritahu kami dalam perbualan selepas lawatan pertama kami ke Kampung Sait, "Kita perlu bermula di suatu tempat". Usaha itu tidak akan menjamin strategi yang betul dengan segera, tetapi memulakan proses ke arah matlamat dan memberi peluang belajar melalui kesilapan yang kami buat sepanjang jalan.

Dari lawatan yang saya buat ke beberapa kampung Orang Asli sejak tahun 2013, saya tahu bahawa penduduk kampung tidak bodoh. Apa yang mereka perlukan adalah pendedahan kepada kerajaan alternatif dan politik baru. Projek-projek jangkauan luar bandar Impian, pendidikan politik serta internet pasti boleh melakukannya secara perlahan-lahan

Selagi kita tidak berputus asa, perubahan akan datang akhirnya.

Bayangkan menjerang seperiuk air, jumlah tenaga yang sama diperlukan untuk menaikkan suhu dari 30 hingga 31 celcius, 58 hingga 59 celcius dan 99 hingga 100 celcius, tetapi kesannya berbeza. Pada 100 celcius, air itu benar-benar "mendidih" dan akan berubah dari air ke wap. Jadi, jika kita mahu melihat air mendidih, usaha mesti dibuat untuk meningkatkan suhu dan siapa yang tahu peningkatan celcius yang akan membawa kita ke "takat didih" tidak jauh dari sekarang?

Bagi mereka yang berfikir bahawa DAP tidak perlu ada agenda politik dalam inisiatif jangkauan luar bandar, ini adalah jawapan saya: kita boleh melakukan segala yang mungkin untuk mengumpulkan dana untuk membantu satu kampung demi satu kampung melalui kerja-kerja bukan politik, tetapi kita hanya boleh mengubah kehidupan rakyat di SEMUA kampung dengan mengubah kerajaan dan sistem.

Kampung Tual

Sejak lawatan Kampung Sait, saya telah membuat beberapa pengembaraan yang berbeza ke kampung-kampung Orang Asli lain sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Satu lagi lawatan yang meninggalkan rasa berat di hati saya ialah lawatan ke Kampung Tual pada bulan Julai 2014.

Kampung Tual adalah kampung Orang Asli yang terletak di Pahang. Kami melakukan lawatan tinjauan ke kampung ini kerana terdapat keperluan untuk membina sebuah tandas awam berhampiran pusat pembelajaran mereka. Kesedaran kebersihan adalah masalah di kampung; penduduk kampung masih “melabur” di dalam hutan atau di sungai, yang juga merupakan sumber air minuman dan mencuci untuk mereka.

Walau bagaimanapun, bukan isu kebersihan yang memberi kesan besar kepada saya (kami kemudian membantu mereka membina tandas, yang masih berfungsi sepenuhnya dan digunakan sekarang), apa yang saya lebih risaukan adalah pendidikan kanak-kanak.

Walaupun saya tahu dari lawatan saya sebelumnya bahawa pendidikan juga menjadi masalah kepada kumpulan orang pribumi, kerana saya banyak mendengar, baik dari ibubapa dan anak-anak, mengenai bagaimana anak-anak perlu berjalan jauh untuk ke sekolah atau bagaimana mereka perlu meninggalkan rumah mereka pada usia terlalu muda untuk sekolah asrama, saya juga tahu dari statistik pendidikan negara bahawa kanak-kanak dari golongan orang asli mempunyai kadar keciciran sekolah tertinggi. Tetapi itu semua tidak boleh dibanding dengan melihat keadaan itu dengan mata saya sendiri.

Di Kampung Tual, saya bangun pukul 5 pagi untuk melihat bagaimana anak-anak pergi ke sekolah. Sekolah-sekolah itu jauh dan tiada akses jalan berturap ke sekolah. Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) menyusun hanya dua kenderaan pacuan empat roda untuk menghantar kanak-kanak ke sekolah setiap hari.

Semua murid terperosok di bahagian belakang kenderaan untuk dibawa melalui jalan raya ke sekolah mereka. (Lihat gambar yang saya ambil ketika mereka pulang dari sekolah.) Kerana hanya ada dua pacuan empat roda, kanak-kanak yang tidak dapat menyesuaikan diri dengan kenderaan tidak akan dapat pergi ke sekolah pada hari itu. Kadang-kadang kenderaan akan rosak tanpa penggantian dan kanak-kanak ini akan mendapat ‘cuti’. Bagaimanakah anak-anak boleh memberi prestasi cemerlang di sekolah jika hari bersekolah mereka pun tidak dapat dijamin?


Inilah bagaimana pelajar di Kampung Tual pergi dan pulang dari sekolah.


Secara fakta, menurut Pelan Pendidikan Malaysia, hanya 30% pelajar orang asli habis sekolah menengah, ini kurang daripada separuh purata nasional pada 72%; dan hanya 61% pelajar orang asli yang lulus semua subjek teras dalam UPSR berbanding dengan 87% purata kebangsaan.

Kenapa anak-anak orang asli mendapat keputusan buruk? Keadaan tidak memihak kepada mereka. Bukan sahaja mereka mengalami masalah akses (jalan buruk) seperti yang dinyatakan di atas, sekolah-sekolah meraka juga adalah sekolah yang buruk - 35% daripada sekolah-sekolah awam di kawasan atau berhampiran kampung orang asli berada dalam band prestasi miskin berbanding 1% purata kebangsaan.

Kita perlu memperbaharui sistem pendidikan anak-anak orang asli. Tetapi anda mungkin bertanya, mengapa kita perlu menggalakkan pendidikan untuk kanak-kanak di kampung orang asal/orang asli? Bukankah orang-orang asli hanya mahu hidup dalam cara tradisional mereka dengan memburu dan membesar? Tidak. Bukan semuanya.

Tidak ada kebebasan sejati apabila tidak ada pendedahan yang sebenar. Sangat berbeza antara orang asli yang memilih kehidupan tradisional selepas mendapat pendidikan yang baik dan mengetahui apa yang mereka boleh lakukan selain gaya hidup sara hidup dengan mereka yang tidak tahu mereka mempunyai pilihan sama sekali.

Sebenarnya, majoriti ibubapa yang saya temui selama beberapa tahun yang lalu di kampung-kampung yang berbeza menyangka pendidikan adalah penting untuk anak-anak mereka. Untuk membangunkan pendidikan yang lebih baik kepada anak-anak orang asli, adalah penting untuk i. membina jalan akses yang baik ke sekolah; ii. untuk menyediakan prasekolah supaya mereka dapat memulakan Tahun 1 dengan standard setanding dengan rakan-rakan bukan dari komuniti orang asli; iii. untuk melengkapkan pengetua dan guru untuk bekerja di tempat orang asli.


Tenggelam dalam pelukan anak-anak Orang Asli di Kampung Tual sebelum kami pulang.


Masa depan golongan pribumi Malaysia

Secara keseluruhannya, kerajaan mesti melakukan dua perkara penting untuk memberi keadilan kepada penduduk asli di Malaysia, terutamanya mereka yang masih tinggal di penempatan tradisional. Pertama dan paling penting, ialah menyediakan hak asas - air, elektrik dan jalanraya serta akses yang sama kepada pendidikan dan penjagaan kesihatan.

Satu lagi masalah utama yang dihadapi oleh masyarakat adat adalah tanah adat mereka. Kerajaan mesti mengiktiraf hak tanah adat orang asal dan apa-apa pembangunan tanah mesti mendapatkan persetujuan yang bebas dan bermaklumat sebagaimana yang ditakrifkan oleh United Nations Permanent Forum on Indigenous Issues. 

Akhir sekali, sebagai sebuah masyarakat, kita tidak boleh cuba mengasimilasikan orang asli ke cara hidup kita. (Sama seperti anda tidak mahu sesiapa berbuat demikian kepada anda.) Kita harus menghormati hak rakyat dari suku yang berlainan untuk mengamalkan budaya mereka sendiri jika mereka memilih untuk berbuat demikian dan membantu untuk memelihara dan mendokumenkan budaya mereka yang kaya. Lagipun, Malaysia ini cantik kerana kepelbagaian, bukan keseragaman melalui asimilasi.

Tasik Biru

Pengalaman ketiga yang saya ingin kongsi adalah mengenai keadaan politik di kalangan orang asal.

Semasa lawatan pertama saya ke kawasan pedalaman Sarawak pada tahun 2013, pemandu pelancong kami ialah Mordi Bimol, yang merupakan calon DAP bagi Mas Gading, kerusi parlimen majoriti Dayak, dalam PRU13. Beliau telah berkhidmat di kawasan itu lebih dari 2 tahun ketika itu. Beliau mengenang pengalamannya semasa PRU13, di mana orang-orang dari BN mengejeknya berkata, "Anda bekerja selama 2 tahun tetapi kami hanya perlu bekerja selama 3 hari (untuk memberikan barang pilihan raya) untuk memenangi pilihan raya". Mordi sesungguhnya tewas dalam PRU itu.

Semasa lawatan kami ke Kampung Tanjung Batu, ketika kami bercakap tentang bagaimana orang-orang di sana masih tidak mendapat bekalan air dan perlu mandi dan membasuh di sungai, air matanya mengalir. Saya tahu daripada hasil sembang-sembang kami bahawa hati dan mindanya terarah kepada kesejahteraan rakyat. Saya memberitahu diri saya bahawa saya akan membantunya dalam kempen pilihan raya akan datang kerana inilah pemimpin yang diperlukan oleh masyarakat luar bandar.

Dua tahun kemudian, Mordi bertanding di Tasik Biru, yang merupakan kerusi negeri di bawah kawasan parlimen Mas Gading, untuk Pilihan Raya Negeri Sarawak. Saya adalah pengarah kempennya.

Beliau telah bekerja di kawasan tersebut selama hampir lima tahun ketika itu. Dia berada di kawasan hampir setiap hari selama lima tahun yang lalu. Saya tidak pasti jika projek Impian Sarawak boleh mengimbangi kerusi luar bandar lain di Sarawak tetapi saya fikir kita boleh menang sekurang-kurangnya di Tasik Biru kerana Mordi adalah calon yang rajin dan baik. Sebagai perspektif untuk anda, Mordi boleh melukis peta kawasannya dan menganggarkan berapa banyak rumah dan apa yang berlaku di setiap 20 buah kampung di kawasan itu. Dia seorang yang muda, dinamik dan bercakap tentang aspirasi rakyat di sana dengan lancar.

Pada hari penamaan calon Pilihan Raya Negeri Sarawak pada 25 April 2016, Lim Kit Siang yang hadir di pusat pencalonan DUN Tasik Biru menyifatkan pertempuran di Tasik Biru antara Mordi Bimol dari DAP dan Dato Henry Jinep dari BN sebagai ujian litmus bagi DAP di kerusi majoriti Dayak.

Kami bertemu ramai orang semasa kempen dan hampir semua orang menerima Mordi dan pasukan pilihan raya DAP dengan senang hati. Pengundi untuk kebanyakan ceramah kami, walaupun di kampung-kampung, mencapai rekod tinggi.

Bagi BN pula, mereka terus mencurah wang tunai dan menggunakan taktik ketakutan. Dalam tempoh kempen selama 12 hari, Ketua Menteri Tan Sri Adenan Satem, Menteri Nur Jazlan dan Perdana Menteri Dato Seri Najib Razak hadir tiga kali berasingan, dengan janji wang tunai tambahan dan janji pilihan raya. Malah, pasukan kempen terkejut pada kunjungan terakhir Perdana Menteri pada hari terakhir kempen itu.

Saya telah banyak membaca mengenai membeli undi di akhbar, tetapi melihat sendiri ia terjadi membuatkan saya merasa jijik. Apa yang akan anda lakukan jika anda melihat orang dari kem lawan anda pergi dari satu rumah ke satu rumah yang lain untuk mengagihkan wang pada malam sebelum pilihan raya? Jika anda menghalang mereka, orang akan marah dengan anda kerana mereka tidak mendapat wang itu. Sebaliknya pula, anda akan kehilangan undi mereka.

Kami menjangkakan pembelian undian akan berlaku apabila jentera BN telah membanjiri kawasan dengan sepanduk, lalu kami menganjurkan konvoi dengan pembesar suara serta menghantar banyak mesej teks untuk memberitahu orang ramai bahawa undi mereka adalah rahsia. Kami kemudiannya mendapat tahu bahawa penduduk kampung diberitahu bahawa walaupun undi individu rahsia tetapi keputusan keseluruhan kampung bukanlah rahsia, dan seluruh kampung akan dihukum (dan diminta untuk mengembalikan wang mereka edarkan) jika BN kalah di pusat pengundian kampung masing-masing. Wakil Bersih, yang berada di Tasik Biru untuk memantau pilihan raya, melaporkan pelbagai kesalahan pilihan raya serius yang dilakukan oleh BN, tetapi tidak ada tindakan pun diambil oleh Suruhanjaya Pilihan Raya.

Kami kehilangan kerusi itu pada akhirnya. Apabila keputusan diumumkan di bilik gerakan pilihan raya kami, ramai dalam pasukan kempen kami tidak dapat menahan air mata. Kami berpelukan dan menangis. Semua kerja keras kami untuk beberapa bulan yang lalu untuk mempersiapkan diri untuk pilihan raya dan yang paling penting, kerja keras calon Mordi Bimol selama 5 tahun yang lalu di lapangan, tidak dapat mengalahkan pemberian wang tunai, janji-janji pilihan raya serta ketakutan dan ancaman.

Walaupun tiada alasan untuk kalah, kami mencapai kemajuan yang tidak pernah kami lakukan dalam pilihan raya sebelumnya.

Walaupun kami kehilangan kerusi itu, kami telah membuat kemajuan besar dalam kerusi majoriti Dayak ini. Ini adalah kawasan pilihan raya yang terdiri daripada 68% Dayak, 6% Melanau dan hanya 26% Cina. Namun kami berjaya mendapat 45% undi. Di peringkat mikro, kami memenangi 4 daripada 21 kampung Dayak iaitu Kampung Stass (undi DAP 331 vs BN 192), Sibuloh (undi DAP 348 vs BN 167), Sibobog (undi DAP 117 vs BN 85) dan Serasot (undi DAP 279 vs BN 270) dan purata 40% undi untuk kawasan Dayak.

Pencapaian sedemikian tidak dapat dibayangkan walaupun semasa PRU13. Dalam PRU13, Mordi bertanding untuk kerusi parlimen Mas Gading, yang terdiri daripada dua DUN - Tasik Biru dan Opar, dan memperoleh hanya 5,293 undi manakala dalam pilihan raya negeri, beliau memperoleh lebih banyak undi hanya pada satu DUN sahaja dengan 5,634 undi.

DAP tidak memenangi mana-mana kerusi majoriti Dayak semasa pilihan raya negeri Sarawak pada 2016. Tetapi kita tidak boleh berputus asa terhadap Tasik Biru dan jangkauan luar bandar kita kerana kekalahan sementara yang kita hadapi dalam satu pilihan raya negeri.

Hari-hari kempen pilihan raya Tasik Biru sentiasa mengingatkan saya untuk terus berjuang. Saya masih ingat wanita yang memakai baju-T Ubah dengan bangga membawa bayi dan berjalan dengan lampu suluh sepanjang jalan yang gelap untuk menghadiri ceramah kami; saya masih ingat ramai penduduk kampung yang walaupun menghadapi masalah kewangan kekal menyokong kami meski berhadapan wang besar dari BN; saya masih ingat kepada perbincangan dengan ibu-ibu tunggal yang merayu undi untuk kami tetapi takut bahawa penglibatan mereka dalam kempen itu akan menghalang anak mereka daripada peluang untuk melanjutkan pelajaran dan mendapatkan biasiswa; saya masih ingat wanita kampung yang memberitahu saya bahawa undi dan martabatnya tidak boleh dibeli dengan wang; saya ingat wajah semua pekerja kempen yang penuh rasa bangga apabila Mordi menyebut dalam ucapan kekalahannya bahawa, "Kita telah berjuang berperang dengan maruah dan prinsip"; saya ingat setiap wajah yang melihat kepada kami dengan harapan perubahan dan masa depan yang lebih baik.

Kita tidak boleh mengecewakan wajah-wajah ini kerana kekalahan sementara dan kritikan yang mendatang. Dengan usaha yang kami lakukan, pelajaran yang didapati serta peningkatan seterusnya dalam strategi perkhidmatan dan strategi luar bandar kami, saya yakin Mordi dan DAP akan menang satu hari nanti di Tasik Biru, Mas Gading dan banyak lagi kerusi luar bandar. Dan kita akan menang dengan rasa bangga bahawa kita akhirnya mengatasi politik wang dan ketakutan.

Makan malam penghargaan untuk pekerja kempen dan sukarelawan Tasik Biru 
sehari selepas Pilihan Raya Negeri.


Orang Kurang Upaya
Orang kurang upaya lebih dikenali sebagai OKU di Malaysia. Ramai orang melihat isu OKU dari sudut pandang badan amal, bab ini membincangkannya dari sudut maruah dan martabat.

Kita perlu membina sebuah masyarakat inklusif di mana OKU boleh hidup secara bebas dan bermartabat. Terdapat dua aspek penting keterangkuman OKU - kebebasan bergerak dan kebebasan untuk mencapai potensi penuh.
           
Kebebasan bergerak
           
Kebebasan bergerak adalah kebebasan untuk pergi ke mana-mana. Sehingga kini, infrastruktur awam Malaysia masih tidak begitu mesra OKU, walaupun ada undang-undang yang memberi mandat supaya diwujudkan kemudahan mesra OKU.

Sebagai contoh, Seksyen 26 Akta Orang Kurang Upaya 2008 menyatakan bahawa orang kurang upaya mempunyai hak untuk mengakses dan menggunakan, kemudahan awam, kemudahan perkhidmatan dan bangunan yang terbuka atau disediakan kepada orang awam sama rata dengan orang kurang upaya; Kerajaan dan penyedia kemudahan dan premis itu hendaklah memberikan pertimbangan yang sesuai dan mengambil langkah-langkah yang perlu supaya mereka mematuhi piawaian reka bentuk sejagat. Di samping itu, Seksyen 34A dalam Undang-undang Bangunan Seragam (UBBL) yang dipinda pada 20 Sep 1990, menjadikan setiap bangunan wajib menyediakan akses untuk membolehkan orang kurang upaya keluar, masuk dan bergerak di dalam bangunan. Bangunan yang telah dibina sebelum permulaan undang-undang ini mesti diubahsuai untuk mematuhi undang-undang dalam tempoh 3 tahun dari tarikh mula berkuatkuasa.

Walau bagaimanapun, banyak kemudahan awam dan bangunan di Malaysia masih tidak mematuhi piawaian reka bentuk universal, yang bukan sahaja penting untuk OKU tetapi juga warga emas.

Di Petaling Jaya (PJ), sebagai langkah pertama ke arah menggalakkan kemudahan awam yang inklusif, DAP PJ memastikan sekurang-kurangnya seorang wakil OKU dilantik sebagai ahli majlis bandar supaya dia boleh mengemukakan dasar-dasar yang akan memudahkan kemudahan awam seperti hentian bas, laluan pejalan kaki, taman dan lain-lain untuk mematuhi piawaian reka bentuk sejagat, serta bercakap untuk keperluan OKU di PJ.

Pengarah Beautiful Gate, Sia Siew Chin, telah menjadi ahli majlis bandar Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) sejak tiga tahun lalu. Dia adalah salah seorang daripada lima ahli majlis di kawasan saya. Sebagai ahli majlis, dia perlu melakukan kerja sebagai ahli majlis bandar biasa dan pada masa yang sama memantau dasar dan pelaksanaan dasar-dasar mengenai hal ehwal OKU.

Sejak menjadi ahli majlis, Siew Chin telah memulakan beberapa inisiatif untuk meningkatkan kebolehcapaian OKU di ruang awam di Petaling Jaya seperti menaik taraf kemudahan di taman-taman rekreasi untuk memudahkan OKU serta mengaudit pematuhan reka bentuk sejagat dan pembetulan kawasan komersil atau bahagian bandar lebih kerap digunakan oleh OKU. Tambahan kepada itu, bas percuma PJ diberi mandat dan dipantau supaya mesra OKU. Terdapat juga dasar yang mewajibkan semua kemudahan awam dan bangunan baru di PJ untuk mematuhi piawaian reka bentuk sejagat.


Lawatan tapak bersama Sia Siew Chin untuk memastikan semua ciri-ciri tandas OKU di taman 
komersil SS2 sememangnya mesra OKU. Adalah penting bagi majlis tempatan untuk memantau 
projek secara terperinci untuk memastikan pematuhan dengan piawaian reka bentuk sejagat. 
(Kredit Foto: Sia Siew Chin)


Kesedaran dan keyakinan di kalangan kakitangan majlis tempatan, terutama dari jabatan perancangan, juga penting dalam membina bandar yang lebih mudah diakses. Ini kerana piawaian reka bentuk sejagat memerlukan perlaksanaan yang cermat. Sikap bersahaja di kalangan kakitangan majlis akan mengakibatkan kemudahan yang tidak sepenuhnya mematuhi piawaian reka bentuk sejagat. Contohnya, kesilapan yang sering dilaporkan pada standard reka bentuk sejagat adalah susunan panel sentuhan yang salah pada laluan pejalan kaki untuk OKU penglihatan. Ini sangat berbahaya bagi OKU penglihatan yang menggunakan dan mempercayai kemudahan itu!

Memang masih banyak yang perlu dilakukan untuk memastikan OKU di PJ boleh bergerak bebas di bandar, tetapi memberi OKU satu suara di majlis tempatan adalah langkah pertama yang penting. MBPJ adalah salah satu daripada beberapa dewan di Malaysia yang mempunyai wakil OKU. Sudah tiba masanya untuk majlis-majlis lain mengikuti contoh ini. Malah, OKU harus diberi suara di badan pembuat keputusan, yang mana dasar atau tindakannya, mempengaruhi kesejahteraan mereka.

Kebebasan untuk memenuhi potensi

Di samping kebebasan bergerak, OKU juga berhak mendapat kebebasan untuk mengejar impian dan memenuhi potensi mereka. Daripada memisahkan kanak-kanak OKU ke kelas OKU di sekolah-sekolah, negara-negara maju seperti Singapura, Korea Selatan dan Denmark telah membuat peralihan paradigma untuk mengintegrasikan mereka ke dalam kelas biasa, jadi pelajar OKU boleh membesar bersama dengan rakan sebaya mereka dan sebaliknya. Masyarakat inklusif harus bermula pada zaman kanak-kanak dan di sekolah.

Menurut para pakar dari Majlis Intervensi Kanak-kanak Kebangsaan (NECIC), kanak-kanak Malaysia boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan dari segi keupayaan pendidikan mereka:

  1. 70% hingga 80% daripada mereka tidak mempunyai banyak halangan untuk belajar;
  2. 3% hingga 5% mempunyai kekurangan upaya utama, termasuk kanak-kanak yang mempunyai masalah kurang upaya yang pelbagai atau teruk dan mereka memerlukan pendidikan khas tertentu; dan
  3. 15% hingga 20% benar-benar mempunyai masalah yang lebih halus - mereka adalah kanak-kanak dengan kecerdasan biasa tetapi dengan kekurangan upaya yang ringan. Tetapi jika ketidakupayaan mereka tidak dikenal pasti, mereka sering dilihat sebagai mempunyai masalah tingkah laku, bodoh dan sebagainya.

Kategori ketiga kanak-kanak ini boleh dimasukkan ke dalam kelas biasa dengan sedikit bantuan. Malah, menurut Pelan Pendidikan Malaysia 2013 - 2025, matlamat Kementerian Pelajaran adalah untuk mendapatkan pendidikan inklusif 75% untuk kanak-kanak OKU pada 2025. Walau bagaimanapun, setakat ini, sistem pendidikan kita jauh dari inklusif.

Menurut kaji selidik kanak-kanak OKU yang dijalankan oleh pejabat saya, kebanyakan kanak-kanak OKU berada dalam pendidikan khas dan bukannya kelas arus perdana dan terdapat perbezaan yang sangat besar antara mereka yang menghadiri sekolah swasta dan awam. Bagi mereka yang menghadiri sekolah swasta, 60% daripadanya diletakkan dalam kelas biasa manakala hanya 16% kanak-kanak OKU yang menghadiri sekolah awam berada dalam kelas biasa. Sekali lagi, kita melihat ketidaksetaraan antara kanak-kanak yang membesar dalam keluarga berpendapatan tinggi dan rendah, walaupun dalam keadaan kurang upaya!

Dalam apa keadaan pun, adakah benar-benar mungkin untuk memasukkan kanak-kanak dengan kekurangan upaya ringan hingga sederhana ke kelas biasa? Anda mungkin bertanya. Saya ingin berkongsi dengan anda kajian kes yang diterbitkan di The Sun Daily pada 16 Januari 2014 mengenai kisah seorang budak lelaki bernama Daniel, yang mempunyai masalah pertuturan.

Semasa tempoh prasekolah Daniel, beliau mendapat banyak sokongan daripada ahli terapi pertuturan dan bahasa, guru tadika dan keluarganya. Oleh itu kebolehannya hampir setanding dengan kawan-kawannya. Apabila memasuki tahun satu, ibu bapa beliau mendaftarkannya ke pendidikan arus perdana. Guru kelas tahu tentang ketidakupayaannya dan mengatur agar beliau duduk di barisan depan kelas. Akibatnya, Daniel berjaya dalam ujian pertama dan kedua, dengan skor 75-80% untuk kebanyakan subjek.

Kemudian, guru besar mengetahui tentang kesnya. Dia kecewa bahawa anak lelaki itu diberi perhatian khusus oleh guru-guru dan berfikir bahawa ia akan merosakkan prestasi sekolah. Guru besar meminta supaya Daniel dihantar ke kelas khas tetapi ibu bapanya enggan. Seterusnya, guru besar mengarahkan guru kelas untuk meletakkan Daniel di belakang kelas. Maka keputusan Daniel pun merosot ke kedudukan terakhir dalam kelas, dengan markah hanya mencecah 40 hingga 50%.

Cerita seperti ini berlaku di banyak bilik darjah di Malaysia.

Dari kisah Daniel kita tahu bahawa sebenarnya boleh untuk memasukkan kanak-kanak kurang upaya dalam kelas biasa. Apa yang diperlukan Daniel untuk mencapai hasil yang sama kerana rakan-rakannya hanyalah sedikit lebih perhatian, yang sedihnya dirampas oleh guru besar. Kanak-kanak OKU harus dibantu bukannya dikesampingkan di sekolah arus perdana.

Untuk mendapatkan pendidikan inklusif yang berkesan supaya kanak-kanak OKU tidak tercicir dari sekolah dan pada masa yang sama kanak-kanak lain belajar mengikut standard kompetitif, kehadiran guru pembantu adalah penting.

Pembantu guru adalah guru tambahan dan terlatih dalam kelas, untuk membantu pelajar dengan pembelajaran, kurang upaya fizikal atau tingkah laku. Dengan bantuan pembantu guru, guru kelas masih boleh mengajar kelas mengikut kadar yang diperlukan untuk mencapai petunjuk prestasi akademik sekolah sementara pelajar OKU dapat disokong. Lebih banyak usaha perlu dilakukan untuk melatih dan menyediakan lebih ramai pembantu guru di sekolah arus perdana.

Di samping pendidikan asas, latihan vokasional, pendidikan tinggi dan bimbingan pekerjaan juga penting untuk menyertakan masyarakat OKU ke dalam masyarakat kita. Dengan sokongan yang mencukupi melalui pendidikan inklusif, peluang latihan dan kerjaya, adalah mungkin untuk memberi OKU di Malaysia kebebasan dan peluang untuk meneruskan impian mereka dan memenuhi potensi mereka masing-masing.

Secara keseluruhannya, Malaysia mestilah menjadi masyarakat yang penuh belas kasihan yang memberikan kebebasan bagi OKU untuk berpindah serta kebebasan untuk memenuhi potensi mereka. Marilah kita memberi masyarakat OKU bukan hanya amal kebajikan tetapi juga maruah dan martabat untuk hidup dan berkembang di negara ini. Sebenarnya, apabila kita menggunakan sepenuhnya bakat kita, walaupun kurang upaya, masyarakat akan mendapat keuntungan secara keseluruhan.