BAB 6
GOLONGAN MASYARAKAT PALING RENTAN
“The greatness of a nation
is measured by how it treats its weakest members.”
–Mahatma Gandhi-
Dunia biasanya mengukur
"kehebatan" sesebuah negara melalui KDNK per kapita, infrastruktur
mega, kekuatan ketenteraan dan pengaruh, tetapi menariknya, Gandhi menggunakan "bagaimana anggota-anggotanya yang paling lemah diperlakukan" sebagai kayu ukur kehebatan.
Sama ada anda bersetuju
dengan kayu ukur semacam itu, tidak dapat dinafikan bahawa kita harus terus menjaga
anggota masyarakat yang lemah. Siapakah yang paling lemah di Malaysia? Kepada
saya, anggota masyarakat yang paling lemah adalah orang yang tidak boleh atau
tidak tahu bagaimana untuk bercakap bagi diri sendiri atau tidak berkuasa untuk
memutuskan apa yang boleh dilakukan oleh sistem kepada mereka.
Terdapat banyak kumpulan
sedemikian di Malaysia, bahagian buku ini akan menyentuh dua kategori iaitu
orang asal / asli dan orang kurang upaya.
Orang Asal / Orang Asli
Masyarakat pribumi dikenali
sebagai Orang Asal di Sabah dan Sarawak dan Orang Asli di Semenanjung Malaysia.
Saya ingin berkongsi dengan anda pengalaman saya di tiga tempat untuk
menggambarkan keadaan biasa yang dihadapi oleh penduduk asli di kawasan luar
bandar.
Kampung Sait
Pengalaman pertama saya
berurusan dengan hal ehwal masyarakat asal adalah beberapa bulan selepas PRU13,
apabila parti menugaskan saya pergi ke kawasan pedalaman Sarawak "untuk
melihat apa yang DAP boleh lakukan di sana" bersama-sama dengan kakitangan
ibu pejabat yang baru, Tham Kar Lye.
Saya bertanya apa nama yang
harus kita berikan kepada inisiatif ini. "Panggil Impian Sarawak". Itu adalah jawapan yang diberikan. Impian Malaysia adalah pergerakan yang
dilancarkan oleh Lim Kit Siang di Gelang Patah sebelum PRU13, untuk memulakan
idea membina Malaysia untuk semua rakyat Malaysia, berdasarkan prinsip hak
asasi manusia, kesaksamaan, keadilan sosial dan ekonomi. Impian Sarawak
diletakkan di bawah payung besar Impian Malaysia.
Jadi, Kar Lye dan saya
merancang terbang ke Sarawak untuk melakukan tinjauan, dengan hanya berbekalkan
nama inisiatif "Impian Sarawak" dengan matlamat "untuk melihat
apa yang boleh kita lakukan" di pedalaman Sarawak. Lawatan tinjauan,
khususnya lawatan ke Kampung Sait, adalah pembuka mata kepada saya untuk
melihat satu lagi sisi Malaysia.
Inilah pengalaman lawatan
pertama saya ke Kampung Sait.
Kami perlu berjalan kaki
selama kira-kira 2 jam ke kampung kerana tiada jalan untuk sampai ke sana.
Sebelum perjalanan, Kar Lye memberitahu saya mengenai perjalanan kaki 2
jam ini, jadi saya agak okay dengan berjalan kaki sehinggalah kami tiba di
sebuah jambatan gantung yang panjang dan tinggi.
Ia adalah jambatan Bidayuh
tradisional yang diperbuat daripada buluh, tergantung di antara 2 pokok besar
di kedua tebing sungai, kira-kira 50m panjang dan kira-kira setinggi bangunan 3
tingkat dari aras sungai. Tiada tiang di antaranya.
Jambatan gantung yang menakutkan.
Untuk orang gayat seperti
saya, merentasi jambatan gantung itu sangat menakutkan. Tetapi jambatan itu
adalah satu-satunya jalan ke kampung dan mustahil untuk saya patah balik. Saya
tidak mempunyai pilihan selain untuk mengatasi ketakutan saya. Kaki saya menggeletar
dengan setiap langkah yang saya ambil.
Bagaimanapun, saya
menyeberangi jambatan itu dan beberapa jambatan buluh yang lebih kecil dan
menakutkan selepas itu. Selepas satu jam berjalan kaki, kampung itu akhirnya
kelihatan.
Saya melihat satu tanah
yang dibersihkan dan diratakan dan bertanya apa itu. Saya terkejut, ia adalah
helipad. Penduduk tempatan memberitahu saya bahawa pegawai perubatan kerajaan
akan datang dengan helikopter untuk memberi ubat sekali dalam setiap 1 hingga 3
bulan. Calon BN atau wakilnya akan terbang ke kampung tersebut dengan barang-barang
sekaligus setiap pilihan raya supaya penduduk kampung akan terus mengundi
mereka.
Tiada bekalan elektrik dan
air paip di kampung. Kemudian saya mendapati bahawa ini adalah perkara biasa di
banyak kampung orang asal, baik di Sabah dan Sarawak mahupun di Semenanjung
Malaysia.
Saya berjumpa dengan ramai
orang selama dua hari saya bermalam di kampung itu dan semakin memahami kenapa
kerajaan yang baik adalah sangat penting untuk kehidupan saban hari.
Saya berjumpa dengan Mak Cik
Ria yang berumur lebih dari 80 tahun, yang berada dalam keadaan kecemasan
sebulan sebelum kami bertemu dan terpaksa dibawa oleh anaknya, Johari ke
hospital terdekat (kampung itu tidak dapat diakses dengan jalan raya). Nasib
baik, dia sempat dimasukkan ke hospital. Apabila saya bertemu dengannya di
Kampung Sait, dia berada dalam keadaan sihat.
Sebelum saya sampai ke
Kampung Sait saya sangkakan zaman kanak-kanak saya yang sukar, sampailah saya
bertemu dengan Victoria, Cynthia dan Redina. Kanak-kanak perempuan yang
terpaksa melakukan kerja sekolah mereka dalam kegelapan setiap malam.
Bersama Victoria, Cynthia dan Redina di Kampung Sait,
Sarawak.
Seperti banyak penempatan
orang asal di Sarawak, Kampung Sait tidak disambungkan kepada grid elektrik
untuk bekalan elektrik. Mereka terpaksa menggunakan penjana untuk memberi
tenaga elektrik ke rumah mereka. (Untuk makluman anda, elektrik yang dijana
daripada penjana diesel adalah kira-kira 40% lebih mahal per kWh daripada
elektrik yang kita perolehi di bandar dari grid.)
Oleh itu, adalah perkara
biasa bagi ramai keluarga untuk menggunakan lilin dan lampu minyak sahaja pada
waktu malam. Untuk keluarga yang mampu membeli penjana, mereka biasanya hanya
mampu untuk menghidupkan penjana selama beberapa jam pada waktu malam, biasanya
7 malam hingga 10 malam. Apabila keluarga itu kesempitan wang untuk membeli
diesel, anak-anak mereka perlu membuat kerja sekolah dengan lampu minyak pada
waktu malam.
"Bagaimana pada tahun
2013, anak-anak Malaysia masih tidak mendapat pencahayaan yang sesuai untuk
belajar?" saya terus bertanya kepada diri sendiri.
Kerajaan ada melaksanakan projek elektrik luar bandar di Kampung Sait dengan memasang panel
solar di seluruh kampung. Walau bagaimanapun, kebanyakan panel solar telah
rosak kurang dari sebulan selepas pemasangan. Projek panel suria adalah projek
mahal tetapi tiada tindakan susulan dari pihak kerajaan.
Semasa kami tinggal di
Kampung Sait, kami mengadakan perbincangan dengan pemimpin kampung tentang keperluan
Kampung Sait. Saya bertanya kepada para pemimpin apa keperluan mereka yang
paling mendesak di antara 3 keperluan asas mereka - air, elektrik grid dan
jalan raya.
Mereka semua berkata air
paip. Sumber air mereka terlalu sedikit; jika tidak hujan selama 3 hari,
penduduk kampung perlu mendapatkan air dari sungai berdekatan, untuk mandi dan
membasuh di sana. Penduduk kampung memerlukan sistem air graviti dengan
empangan mini untuk menampung sumber air yang berterusan kepada penduduk
kampung.
Untuk membina sistem air
graviti, penduduk memerlukan kira-kira RM20,000 untuk membeli bahan supaya
mereka dapat melakukan gotong-royong untuk membina sistem. Saya fikir, jika
berlaku di Selangor, saya dengan mudah boleh membuat peruntukan sedemikian
daripada dana kerajaan negeri yang diperuntukkan ke pejabat saya. Tetapi ini
Sarawak. (Dana kerajaan negeri Selangor tidak boleh digunakan untuk
perbelanjaan di luar Selangor.) Kita memerlukan sumbangan daripada orang ramai
untuk membiayai projek itu.
Melihat ketidakadilan yang
berlaku kepada orang di sana benar-benar meruntun jiwa saya. Saya menangis.
Walau bagaimanapun, tidak kira betapa emosi saya merasakan terhadap keadaan
ini, saya tidak pasti jika kami dapat mengumpul dana yang mencukupi untuk
projek itu maka saya tidak berjanji apa-apa kepada pemimpin kampung.
Berbincang bersama penduduk Kampung Sait.
(Saya kemudian mengetahui
bahawa penduduk kampung berpendapat bahawa projek itu tidak akan berlaku kerana
dari pengalaman mereka, ahli-ahli politik selalu berjanji banyak semasa pilihan
raya tetapi tidak menyampaikan dan saya bahkan tidak berjanji apa pun, apatah
lagi saya tidak kelihatan seperti "YB" sama sekali.)
Selepas kami keluar dari
Kampung Sait, kami bertemu dengan Chong Chieng Jen, Pengerusi DAP Sarawak,
untuk berbincang tentang kampung ini sebelum terbang kembali ke KL. Saya
terkejut, dia memberitahu kami untuk tidak menunggu, teruskan dan membina
sistem terlebih dahulu sambil mencari dana untuk menampung kosnya.
Jadi saya dan Kar Lye
kembali ke KL dan merancang untuk projek itu. Kami mendapat idea untuk membawa
sukarelawan dari bandar untuk pergi ke kampung dan bekerjasama dengan penduduk
kampung. Kami berharap melalui sistem sukarela, lebih ramai rakyat Malaysia
akan mengenali sisi lain negara Malaysia.
Para sukarelawan perlu
membayar perbelanjaan mereka sendiri termasuk tiket penerbangan dan kami akan
mengenakan yuran sumbangan tertentu untuk makanan, pengangkutan dan penginapan.
Apabila kami mula-mula mencadangkan idea program sukarelawan kami kepada Tony
Pua, dia berkata, "Saya akan kagum jika terdapat lebih daripada 50 orang
mendaftar." Lagipun, siapa yang ingin membayar untuk menderita? Tetapi
seperti biasa, Tony masih membenarkan kami untuk mencuba idea baru.
Tony jarang salah dalam
ramalannya, jadi saya sangat risau. Maka saya betul-betul terkejut, kurang dari
2 minggu selepas saya menyiarkan di Facebook untuk memanggil sukarelawan, lebih
daripada 200 orang mendaftar! (Kami hanya boleh membawa 20 orang yang mendaftar
dan meletakkan orang lain ke dalam senarai menunggu untuk projek seterusnya.)
Saya gembira kerana rakyat
Malaysia masih peduli.
Sukarelawan projek Impian Sarawak yang pertama.
Jadi dalam beberapa minggu
kemudian, kami menggerakkan para sukarelawan, melakukan kempen sumbangan dalam
talian "RM20 untuk Ubah Sarawak", menganjurkan makan malam mengumpul
dana dan memulakan projek. Hanya 6 minggu kemudian, berdiri di atas pentas
"Makan Malam Mengumpul Dana Impian Sarawak" yang pertama di dewan
bankuet Majlis Bandaraya Petaling Jaya, dengan bangga kami mengumumkan kepada
orang ramai bahawa sistem air graviti di Kampung Sait telah siap manakala
hampir RM 300,000 berjaya dikumpulkan melalui derma dan jualan tiket dalam
talian untuk makan malam mengumpul dana tersebut. Itulah bagaimana projek
Impian anjuran DAP bermula di kawasan luar bandar.
Chong Chieng Jen (tengah) dan Tony Pua (kanan) melancarkan
sistem air graviti di
Kampung Sait. Turut hadir adalah Wong King Wei, ADUN Padungan.
Kampung Sait. Turut hadir adalah Wong King Wei, ADUN Padungan.
Sejak itu, dengan Kar Lye
dan Tony sebagai pemacu utama dalam inisiatif tersebut, banyak lagi penduduk
kampung orang asal di Sabah, Sarawak dan
Semenanjung, telah mendapat manfaat daripada projek Impian, mengubah kehidupan
ribuan orang yang paling diabaikan oleh masyarakat. Jangkauan luar bandar DAP
juga telah berkembang dari projek infrastruktur asas sehingga merangkumi kem
kesihatan dan kem pendidikan untuk kanak-kanak dan remaja. Semuanya dibiayai
oleh sumbangan orang awam.
Adakah usaha kami di luar
bandar membawa undi kepada DAP? Ya, tetapi tidak cukup untuk memenangi satu
kerusi di luar bandar (saya akan membincangkannya nanti.) Tetapi adakah kita
menyerah? Tidak. Inisiatif ini benar-benar mengubah kehidupan manusia. Negara
yang lebih baik tidak akan mungkin terbentuk jika masih ada orang di Malaysia
yang ketiadaan keperluan air, elektrik dan jalanraya yang paling asas; hak
untuk pendidikan asas dan penjagaan kesihatan serta hak untuk memilih kerajaan
pilihan mereka tanpa rasa takut dan terancam.
Kedua, menjangkakan
perubahan politik yang hebat selepas hanya dua tahun bekerja adalah idea yang
tidak masuk akal. Politik menafikan keperluan asas dan menggunakannya sebagai
umpan undi masih hidup di banyak kawasan luar bandar di Malaysia. Kepercayaan
dalam kalangan penduduk luar bandar bahawa mereka perlu mengundi kerajaan,
tanpa mengetahui bahawa mereka sebenarnya mengundi sebuah parti untuk menjadi
kerajaan, masih sangat sebati.
Ramai orang dari
bandar-bandar suka melabel mereka di kawasan luar bandar sebagai
"bodoh" kerana terus menyokong kerajaan yang korup dan menafikan
mereka daripada keperluan asasi. Tetapi fikir sekali lagi, parti pembangkang
tidak dapat menjangkau kawasan luar bandar dengan berkesan kerana kekurangan
dana, satu-satunya parti yang pernah memberikan "bantuan sebenar"
kepada rakyat di sana adalah BN. Hierarki keperluan Maslow sudah cukup untuk
menjelaskan pola undian. Keperluan fisiologi selalu datang dahulu. Mana yang
lebih penting? Air atau demokrasi? Elektrik atau hak asasi manusia?
Oleh itu, mewujudkan
perubahan di kawasan luar bandar adalah proses yang rumit. Malah, kami telah
melakukan banyak kesilapan dalam strategi luar bandar dari segi strategi
politik, tetapi saya selalu ingat apa yang Chong Chieng Jen beritahu kami dalam
perbualan selepas lawatan pertama kami ke Kampung Sait, "Kita perlu
bermula di suatu tempat". Usaha itu tidak akan menjamin strategi yang
betul dengan segera, tetapi memulakan proses ke arah matlamat dan memberi
peluang belajar melalui kesilapan yang kami buat sepanjang jalan.
Dari lawatan yang saya buat
ke beberapa kampung Orang Asli sejak tahun 2013, saya tahu bahawa penduduk
kampung tidak bodoh. Apa yang mereka perlukan adalah pendedahan kepada kerajaan
alternatif dan politik baru. Projek-projek jangkauan luar bandar Impian,
pendidikan politik serta internet pasti boleh melakukannya secara
perlahan-lahan
Selagi kita tidak berputus
asa, perubahan akan datang akhirnya.
Bayangkan menjerang
seperiuk air, jumlah tenaga yang sama diperlukan untuk menaikkan suhu dari 30
hingga 31 celcius, 58 hingga 59 celcius dan 99 hingga 100 celcius, tetapi
kesannya berbeza. Pada 100 celcius, air itu benar-benar "mendidih"
dan akan berubah dari air ke wap. Jadi, jika kita mahu melihat air mendidih, usaha
mesti dibuat untuk meningkatkan suhu dan siapa yang tahu peningkatan celcius
yang akan membawa kita ke "takat didih" tidak jauh dari sekarang?
Bagi mereka yang berfikir
bahawa DAP tidak perlu ada agenda politik dalam inisiatif jangkauan luar
bandar, ini adalah jawapan saya: kita boleh melakukan segala yang mungkin untuk
mengumpulkan dana untuk membantu satu kampung demi satu kampung melalui
kerja-kerja bukan politik, tetapi kita hanya boleh mengubah kehidupan rakyat di
SEMUA kampung dengan mengubah kerajaan dan sistem.
Kampung Tual
Sejak lawatan Kampung Sait,
saya telah membuat beberapa pengembaraan yang berbeza ke kampung-kampung Orang Asli lain sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Satu lagi lawatan yang
meninggalkan rasa berat di hati saya ialah lawatan ke Kampung Tual pada bulan
Julai 2014.
Kampung Tual adalah kampung Orang Asli yang terletak di Pahang. Kami melakukan lawatan tinjauan ke kampung
ini kerana terdapat keperluan untuk membina sebuah tandas awam berhampiran
pusat pembelajaran mereka. Kesedaran kebersihan adalah masalah di kampung;
penduduk kampung masih “melabur” di dalam hutan atau di sungai, yang juga
merupakan sumber air minuman dan mencuci untuk mereka.
Walau bagaimanapun, bukan
isu kebersihan yang memberi kesan besar kepada saya (kami kemudian membantu
mereka membina tandas, yang masih berfungsi sepenuhnya dan digunakan sekarang),
apa yang saya lebih risaukan adalah pendidikan kanak-kanak.
Walaupun saya tahu dari
lawatan saya sebelumnya bahawa pendidikan juga menjadi masalah kepada kumpulan
orang pribumi, kerana saya banyak mendengar, baik dari ibubapa dan anak-anak,
mengenai bagaimana anak-anak perlu berjalan jauh untuk ke sekolah atau
bagaimana mereka perlu meninggalkan rumah mereka pada usia terlalu muda untuk
sekolah asrama, saya juga tahu dari statistik pendidikan negara bahawa
kanak-kanak dari golongan orang asli mempunyai kadar keciciran sekolah
tertinggi. Tetapi itu semua tidak boleh dibanding dengan melihat keadaan
itu dengan mata saya sendiri.
Di
Kampung Tual, saya bangun pukul 5 pagi untuk melihat bagaimana anak-anak pergi
ke sekolah. Sekolah-sekolah itu jauh dan tiada akses jalan berturap ke sekolah.
Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) menyusun hanya dua kenderaan pacuan empat
roda untuk menghantar kanak-kanak ke sekolah setiap hari.
Semua murid terperosok di
bahagian belakang kenderaan untuk dibawa melalui jalan raya ke sekolah mereka.
(Lihat gambar yang saya ambil ketika mereka pulang dari sekolah.) Kerana
hanya ada dua pacuan empat roda, kanak-kanak yang tidak dapat menyesuaikan diri
dengan kenderaan tidak akan dapat pergi ke sekolah pada hari itu. Kadang-kadang
kenderaan akan rosak tanpa penggantian dan kanak-kanak ini akan mendapat
‘cuti’. Bagaimanakah anak-anak boleh memberi prestasi cemerlang di sekolah jika
hari bersekolah mereka pun tidak dapat dijamin?
Inilah bagaimana pelajar di Kampung Tual pergi dan pulang
dari sekolah.
Secara fakta, menurut Pelan
Pendidikan Malaysia, hanya 30% pelajar orang asli habis sekolah menengah, ini
kurang daripada separuh purata nasional pada 72%; dan hanya 61% pelajar orang
asli yang lulus semua subjek teras dalam UPSR berbanding dengan 87% purata
kebangsaan.
Kenapa anak-anak orang asli
mendapat keputusan buruk? Keadaan tidak memihak kepada mereka. Bukan sahaja
mereka mengalami masalah akses (jalan buruk) seperti yang dinyatakan di atas,
sekolah-sekolah meraka juga adalah sekolah yang buruk - 35% daripada
sekolah-sekolah awam di kawasan atau berhampiran kampung orang asli berada
dalam band prestasi miskin berbanding 1% purata kebangsaan.
Kita perlu memperbaharui
sistem pendidikan anak-anak orang asli. Tetapi anda mungkin bertanya, mengapa
kita perlu menggalakkan pendidikan untuk kanak-kanak di kampung orang
asal/orang asli? Bukankah orang-orang asli hanya mahu hidup dalam cara
tradisional mereka dengan memburu dan membesar? Tidak. Bukan semuanya.
Tidak ada kebebasan sejati
apabila tidak ada pendedahan yang sebenar. Sangat berbeza antara orang asli
yang memilih kehidupan tradisional selepas mendapat pendidikan yang baik dan
mengetahui apa yang mereka boleh lakukan selain gaya hidup sara hidup dengan
mereka yang tidak tahu mereka mempunyai pilihan sama sekali.
Sebenarnya, majoriti ibubapa yang saya temui selama beberapa tahun yang lalu di kampung-kampung yang
berbeza menyangka pendidikan adalah penting untuk anak-anak mereka. Untuk
membangunkan pendidikan yang lebih baik kepada anak-anak orang asli, adalah
penting untuk i. membina jalan akses yang baik ke sekolah; ii. untuk
menyediakan prasekolah supaya mereka dapat memulakan Tahun 1 dengan standard
setanding dengan rakan-rakan bukan dari komuniti orang asli; iii. untuk
melengkapkan pengetua dan guru untuk bekerja di tempat orang asli.
Tenggelam dalam pelukan anak-anak Orang Asli di Kampung Tual
sebelum kami pulang.
Masa depan golongan pribumi
Malaysia
Secara keseluruhannya,
kerajaan mesti melakukan dua perkara penting untuk memberi keadilan kepada
penduduk asli di Malaysia, terutamanya mereka yang masih tinggal di penempatan
tradisional. Pertama dan paling penting, ialah menyediakan hak asas - air,
elektrik dan jalanraya serta akses yang sama kepada pendidikan dan penjagaan
kesihatan.
Satu lagi masalah utama
yang dihadapi oleh masyarakat adat adalah tanah adat mereka. Kerajaan mesti
mengiktiraf hak tanah adat orang asal dan apa-apa pembangunan tanah mesti
mendapatkan persetujuan yang bebas dan bermaklumat sebagaimana yang ditakrifkan
oleh United Nations Permanent Forum on Indigenous Issues.
Akhir sekali, sebagai
sebuah masyarakat, kita tidak boleh cuba mengasimilasikan orang asli ke cara
hidup kita. (Sama seperti anda tidak mahu sesiapa berbuat demikian kepada
anda.) Kita harus menghormati hak rakyat dari suku yang berlainan untuk
mengamalkan budaya mereka sendiri jika mereka memilih untuk berbuat demikian
dan membantu untuk memelihara dan mendokumenkan budaya mereka yang kaya.
Lagipun, Malaysia ini cantik kerana kepelbagaian, bukan keseragaman melalui
asimilasi.
Tasik Biru
Pengalaman ketiga yang saya
ingin kongsi adalah mengenai keadaan politik di kalangan orang asal.
Semasa lawatan pertama saya
ke kawasan pedalaman Sarawak pada tahun 2013, pemandu pelancong kami ialah
Mordi Bimol, yang merupakan calon DAP bagi Mas Gading, kerusi parlimen majoriti
Dayak, dalam PRU13. Beliau telah berkhidmat di kawasan itu lebih dari 2 tahun
ketika itu. Beliau mengenang pengalamannya semasa PRU13, di mana orang-orang
dari BN mengejeknya berkata, "Anda bekerja selama 2 tahun tetapi kami
hanya perlu bekerja selama 3 hari (untuk memberikan barang pilihan raya) untuk
memenangi pilihan raya". Mordi sesungguhnya tewas dalam PRU itu.
Semasa lawatan kami ke
Kampung Tanjung Batu, ketika kami bercakap tentang bagaimana orang-orang di
sana masih tidak mendapat bekalan air dan perlu mandi dan membasuh di sungai,
air matanya mengalir. Saya tahu daripada hasil sembang-sembang kami bahawa hati
dan mindanya terarah kepada kesejahteraan rakyat. Saya memberitahu diri saya
bahawa saya akan membantunya dalam kempen pilihan raya akan datang kerana
inilah pemimpin yang diperlukan oleh masyarakat luar bandar.
Dua tahun kemudian, Mordi
bertanding di Tasik Biru, yang merupakan kerusi negeri di bawah kawasan
parlimen Mas Gading, untuk Pilihan Raya Negeri Sarawak. Saya adalah pengarah
kempennya.
Beliau telah bekerja di
kawasan tersebut selama hampir lima tahun ketika itu. Dia berada di kawasan hampir
setiap hari selama lima tahun yang lalu. Saya tidak pasti jika projek Impian
Sarawak boleh mengimbangi kerusi luar bandar lain di Sarawak tetapi saya fikir
kita boleh menang sekurang-kurangnya di Tasik Biru kerana Mordi adalah calon
yang rajin dan baik. Sebagai perspektif untuk anda, Mordi boleh melukis peta
kawasannya dan menganggarkan berapa banyak rumah dan apa yang berlaku di setiap
20 buah kampung di kawasan itu. Dia seorang yang muda, dinamik dan bercakap
tentang aspirasi rakyat di sana dengan lancar.
Pada hari penamaan calon
Pilihan Raya Negeri Sarawak pada 25 April 2016, Lim Kit Siang yang hadir di
pusat pencalonan DUN Tasik Biru menyifatkan pertempuran di Tasik Biru antara
Mordi Bimol dari DAP dan Dato Henry Jinep dari BN sebagai ujian litmus bagi DAP di
kerusi majoriti Dayak.
Kami bertemu ramai orang
semasa kempen dan hampir semua orang menerima Mordi dan pasukan pilihan raya
DAP dengan senang hati. Pengundi untuk kebanyakan ceramah kami, walaupun di
kampung-kampung, mencapai rekod tinggi.
Bagi BN pula, mereka terus
mencurah wang tunai dan menggunakan taktik ketakutan. Dalam tempoh kempen
selama 12 hari, Ketua Menteri Tan Sri Adenan Satem, Menteri Nur Jazlan dan
Perdana Menteri Dato Seri Najib Razak hadir tiga kali berasingan, dengan janji
wang tunai tambahan dan janji pilihan raya. Malah, pasukan kempen terkejut pada
kunjungan terakhir Perdana Menteri pada hari terakhir kempen itu.
Saya telah banyak membaca
mengenai membeli undi di akhbar, tetapi melihat sendiri ia terjadi membuatkan
saya merasa jijik. Apa yang akan anda lakukan jika anda melihat orang dari kem
lawan anda pergi dari satu rumah ke satu rumah yang lain untuk mengagihkan wang
pada malam sebelum pilihan raya? Jika anda menghalang mereka, orang akan marah
dengan anda kerana mereka tidak mendapat wang itu. Sebaliknya pula,
anda akan kehilangan undi mereka.
Kami menjangkakan pembelian
undian akan berlaku apabila jentera BN telah membanjiri kawasan dengan
sepanduk, lalu kami menganjurkan konvoi dengan pembesar suara serta menghantar banyak
mesej teks untuk memberitahu orang ramai bahawa undi mereka adalah rahsia. Kami
kemudiannya mendapat tahu bahawa penduduk kampung diberitahu bahawa walaupun
undi individu rahsia tetapi keputusan keseluruhan kampung bukanlah rahsia, dan
seluruh kampung akan dihukum (dan diminta untuk mengembalikan wang mereka edarkan) jika BN kalah di pusat pengundian kampung masing-masing. Wakil
Bersih, yang berada di Tasik Biru untuk memantau pilihan raya, melaporkan
pelbagai kesalahan pilihan raya serius yang dilakukan oleh BN, tetapi tidak ada
tindakan pun diambil oleh Suruhanjaya Pilihan Raya.
Kami kehilangan kerusi itu
pada akhirnya. Apabila keputusan diumumkan di bilik gerakan pilihan raya kami,
ramai dalam pasukan kempen kami tidak dapat menahan air mata. Kami berpelukan
dan menangis. Semua kerja keras kami untuk beberapa bulan yang lalu untuk mempersiapkan diri untuk pilihan raya dan yang paling penting, kerja keras
calon Mordi Bimol selama 5 tahun yang lalu di lapangan, tidak dapat mengalahkan
pemberian wang tunai, janji-janji pilihan raya serta ketakutan dan ancaman.
Walaupun
tiada alasan untuk kalah, kami mencapai kemajuan yang tidak pernah kami lakukan
dalam pilihan raya sebelumnya.
Walaupun kami kehilangan
kerusi itu, kami telah membuat kemajuan besar dalam kerusi majoriti Dayak ini.
Ini adalah kawasan pilihan raya yang terdiri daripada 68% Dayak, 6% Melanau dan
hanya 26% Cina. Namun kami berjaya mendapat 45% undi. Di peringkat mikro, kami
memenangi 4 daripada 21 kampung Dayak iaitu Kampung Stass (undi DAP 331 vs BN
192), Sibuloh (undi DAP 348 vs BN 167), Sibobog (undi DAP 117 vs BN 85) dan Serasot (undi DAP 279 vs BN 270) dan purata 40% undi untuk
kawasan Dayak.
Pencapaian sedemikian tidak
dapat dibayangkan walaupun semasa PRU13. Dalam PRU13, Mordi bertanding untuk
kerusi parlimen Mas Gading, yang terdiri daripada dua DUN - Tasik Biru dan
Opar, dan memperoleh hanya 5,293 undi manakala dalam pilihan raya negeri, beliau
memperoleh lebih banyak undi hanya pada satu DUN sahaja dengan 5,634 undi.
DAP tidak memenangi
mana-mana kerusi majoriti Dayak semasa pilihan raya negeri Sarawak pada 2016.
Tetapi kita tidak boleh berputus asa terhadap Tasik Biru dan jangkauan luar
bandar kita kerana kekalahan sementara yang kita hadapi dalam satu pilihan raya
negeri.
Hari-hari kempen pilihan
raya Tasik Biru sentiasa mengingatkan saya untuk terus berjuang. Saya masih
ingat wanita yang memakai baju-T Ubah dengan bangga membawa bayi dan berjalan
dengan lampu suluh sepanjang jalan yang gelap untuk menghadiri ceramah kami;
saya masih ingat ramai penduduk kampung yang walaupun menghadapi masalah
kewangan kekal menyokong kami meski berhadapan wang besar dari BN; saya masih
ingat kepada perbincangan dengan ibu-ibu tunggal yang merayu undi untuk kami
tetapi takut bahawa penglibatan mereka dalam kempen itu akan menghalang anak
mereka daripada peluang untuk melanjutkan pelajaran dan mendapatkan biasiswa;
saya masih ingat wanita kampung yang memberitahu saya bahawa undi dan
martabatnya tidak boleh dibeli dengan wang; saya ingat wajah semua pekerja
kempen yang penuh rasa bangga apabila Mordi menyebut dalam ucapan kekalahannya
bahawa, "Kita telah berjuang berperang dengan maruah dan prinsip"; saya ingat setiap wajah yang melihat kepada kami dengan harapan perubahan dan
masa depan yang lebih baik.
Kita tidak boleh
mengecewakan wajah-wajah ini kerana kekalahan sementara dan kritikan yang
mendatang. Dengan usaha yang kami lakukan, pelajaran yang didapati serta
peningkatan seterusnya dalam strategi perkhidmatan dan strategi luar bandar
kami, saya yakin Mordi dan DAP akan menang satu hari nanti di Tasik Biru, Mas
Gading dan banyak lagi kerusi luar bandar. Dan kita akan menang dengan rasa
bangga bahawa kita akhirnya mengatasi politik wang dan ketakutan.
Makan malam penghargaan untuk pekerja kempen dan sukarelawan
Tasik Biru
sehari selepas Pilihan Raya Negeri.
sehari selepas Pilihan Raya Negeri.
Orang Kurang Upaya
Orang kurang upaya lebih
dikenali sebagai OKU di Malaysia. Ramai orang melihat isu OKU dari sudut
pandang badan amal, bab ini membincangkannya dari sudut maruah dan martabat.
Kita perlu membina sebuah
masyarakat inklusif di mana OKU boleh hidup secara bebas dan bermartabat.
Terdapat dua aspek penting keterangkuman OKU - kebebasan bergerak dan kebebasan
untuk mencapai potensi penuh.
Kebebasan bergerak
Kebebasan bergerak adalah
kebebasan untuk pergi ke mana-mana. Sehingga kini, infrastruktur awam Malaysia
masih tidak begitu mesra OKU, walaupun ada undang-undang yang memberi mandat supaya
diwujudkan kemudahan mesra OKU.
Sebagai contoh, Seksyen 26
Akta Orang Kurang Upaya 2008 menyatakan bahawa orang kurang upaya mempunyai hak
untuk mengakses dan menggunakan, kemudahan awam, kemudahan perkhidmatan dan
bangunan yang terbuka atau disediakan kepada orang awam sama rata dengan orang
kurang upaya; Kerajaan dan penyedia kemudahan dan premis itu hendaklah
memberikan pertimbangan yang sesuai dan mengambil langkah-langkah yang perlu
supaya mereka mematuhi piawaian reka bentuk sejagat. Di samping itu, Seksyen
34A dalam Undang-undang Bangunan Seragam (UBBL) yang dipinda pada 20 Sep 1990,
menjadikan setiap bangunan wajib menyediakan akses untuk membolehkan orang
kurang upaya keluar, masuk dan bergerak di dalam bangunan. Bangunan yang telah
dibina sebelum permulaan undang-undang ini mesti diubahsuai untuk mematuhi
undang-undang dalam tempoh 3 tahun dari tarikh mula berkuatkuasa.
Walau bagaimanapun, banyak
kemudahan awam dan bangunan di Malaysia masih tidak mematuhi piawaian reka
bentuk universal, yang bukan sahaja penting untuk OKU tetapi juga warga emas.
Di Petaling Jaya (PJ),
sebagai langkah pertama ke arah menggalakkan kemudahan awam yang inklusif,
DAP PJ memastikan sekurang-kurangnya seorang wakil OKU dilantik sebagai ahli
majlis bandar supaya dia boleh mengemukakan dasar-dasar yang akan memudahkan
kemudahan awam seperti hentian bas, laluan pejalan kaki, taman dan lain-lain
untuk mematuhi piawaian reka bentuk sejagat, serta bercakap untuk keperluan OKU
di PJ.
Pengarah Beautiful Gate,
Sia Siew Chin, telah menjadi ahli majlis bandar Majlis Bandaraya Petaling Jaya
(MBPJ) sejak tiga tahun lalu. Dia adalah salah seorang daripada lima ahli
majlis di kawasan saya. Sebagai ahli majlis, dia perlu melakukan kerja sebagai
ahli majlis bandar biasa dan pada masa yang sama memantau dasar dan pelaksanaan
dasar-dasar mengenai hal ehwal OKU.
Sejak menjadi ahli majlis,
Siew Chin telah memulakan beberapa inisiatif untuk meningkatkan kebolehcapaian
OKU di ruang awam di Petaling Jaya seperti menaik taraf kemudahan di taman-taman
rekreasi untuk memudahkan OKU serta mengaudit pematuhan reka bentuk sejagat dan
pembetulan kawasan komersil atau bahagian bandar lebih kerap digunakan oleh
OKU. Tambahan kepada itu, bas percuma PJ diberi mandat dan dipantau supaya
mesra OKU. Terdapat juga dasar yang mewajibkan semua kemudahan awam dan
bangunan baru di PJ untuk mematuhi piawaian reka bentuk sejagat.
Lawatan tapak bersama Sia Siew Chin untuk memastikan semua
ciri-ciri tandas OKU di taman
komersil SS2 sememangnya mesra OKU. Adalah penting bagi majlis tempatan untuk memantau
projek secara terperinci untuk memastikan pematuhan dengan piawaian reka bentuk sejagat.
(Kredit Foto: Sia Siew Chin)
komersil SS2 sememangnya mesra OKU. Adalah penting bagi majlis tempatan untuk memantau
projek secara terperinci untuk memastikan pematuhan dengan piawaian reka bentuk sejagat.
(Kredit Foto: Sia Siew Chin)
Kesedaran dan keyakinan di
kalangan kakitangan majlis tempatan, terutama dari jabatan perancangan, juga
penting dalam membina bandar yang lebih mudah diakses. Ini kerana piawaian reka
bentuk sejagat memerlukan perlaksanaan yang cermat. Sikap bersahaja di kalangan
kakitangan majlis akan mengakibatkan kemudahan yang tidak sepenuhnya mematuhi
piawaian reka bentuk sejagat. Contohnya, kesilapan yang sering dilaporkan pada
standard reka bentuk sejagat adalah susunan panel sentuhan yang salah pada
laluan pejalan kaki untuk OKU penglihatan. Ini sangat berbahaya bagi OKU
penglihatan yang menggunakan dan mempercayai kemudahan itu!
Memang masih banyak yang
perlu dilakukan untuk memastikan OKU di PJ boleh bergerak bebas di bandar,
tetapi memberi OKU satu suara di majlis tempatan adalah langkah pertama yang
penting. MBPJ adalah salah satu daripada beberapa dewan di Malaysia yang
mempunyai wakil OKU. Sudah tiba masanya untuk majlis-majlis lain mengikuti contoh ini. Malah, OKU harus diberi suara di badan pembuat keputusan,
yang mana dasar atau tindakannya, mempengaruhi kesejahteraan mereka.
Kebebasan untuk memenuhi potensi
Di samping kebebasan
bergerak, OKU juga berhak mendapat kebebasan untuk mengejar impian dan memenuhi
potensi mereka. Daripada memisahkan kanak-kanak OKU ke kelas OKU di
sekolah-sekolah, negara-negara maju seperti Singapura, Korea Selatan dan
Denmark telah membuat peralihan paradigma untuk mengintegrasikan mereka ke
dalam kelas biasa, jadi pelajar OKU boleh membesar bersama dengan rakan sebaya
mereka dan sebaliknya. Masyarakat inklusif harus bermula pada zaman kanak-kanak
dan di sekolah.
Menurut para pakar dari
Majlis Intervensi Kanak-kanak Kebangsaan (NECIC), kanak-kanak Malaysia boleh
dibahagikan kepada tiga kumpulan dari segi keupayaan pendidikan mereka:
- 70% hingga 80% daripada mereka
tidak mempunyai banyak halangan untuk belajar;
- 3% hingga 5% mempunyai kekurangan
upaya utama, termasuk kanak-kanak yang mempunyai masalah kurang upaya yang pelbagai atau teruk dan mereka memerlukan pendidikan khas tertentu; dan
- 15% hingga 20% benar-benar mempunyai masalah yang lebih halus - mereka adalah kanak-kanak dengan kecerdasan biasa tetapi dengan kekurangan upaya yang ringan. Tetapi jika ketidakupayaan mereka tidak dikenal pasti, mereka sering dilihat sebagai mempunyai masalah tingkah laku, bodoh dan sebagainya.
Kategori ketiga kanak-kanak ini boleh dimasukkan ke dalam kelas biasa dengan sedikit bantuan. Malah, menurut Pelan Pendidikan Malaysia 2013 - 2025, matlamat Kementerian Pelajaran adalah untuk mendapatkan pendidikan inklusif 75% untuk kanak-kanak OKU pada 2025. Walau bagaimanapun, setakat ini, sistem pendidikan kita jauh dari inklusif.
Menurut kaji selidik
kanak-kanak OKU yang dijalankan oleh pejabat saya, kebanyakan kanak-kanak OKU
berada dalam pendidikan khas dan bukannya kelas arus perdana dan terdapat
perbezaan yang sangat besar antara mereka yang menghadiri sekolah swasta dan
awam. Bagi mereka yang menghadiri sekolah swasta, 60% daripadanya diletakkan
dalam kelas biasa manakala hanya 16% kanak-kanak OKU yang menghadiri sekolah
awam berada dalam kelas biasa. Sekali lagi, kita melihat ketidaksetaraan antara
kanak-kanak yang membesar dalam keluarga berpendapatan tinggi dan rendah,
walaupun dalam keadaan kurang upaya!
Dalam apa keadaan pun,
adakah benar-benar mungkin untuk memasukkan kanak-kanak dengan kekurangan upaya
ringan hingga sederhana ke kelas biasa? Anda mungkin bertanya. Saya ingin
berkongsi dengan anda kajian kes yang diterbitkan di The Sun Daily pada 16
Januari 2014 mengenai kisah seorang budak lelaki bernama Daniel, yang mempunyai
masalah pertuturan.
Semasa tempoh prasekolah
Daniel, beliau mendapat banyak sokongan daripada ahli terapi pertuturan dan
bahasa, guru tadika dan keluarganya. Oleh itu kebolehannya hampir setanding
dengan kawan-kawannya. Apabila memasuki tahun satu, ibu bapa beliau
mendaftarkannya ke pendidikan arus perdana. Guru kelas tahu tentang
ketidakupayaannya dan mengatur agar beliau duduk di barisan depan kelas.
Akibatnya, Daniel berjaya dalam ujian pertama dan kedua, dengan skor 75-80%
untuk kebanyakan subjek.
Kemudian, guru besar
mengetahui tentang kesnya. Dia kecewa bahawa anak lelaki itu diberi perhatian
khusus oleh guru-guru dan berfikir bahawa ia akan merosakkan prestasi sekolah.
Guru besar meminta supaya Daniel dihantar ke kelas khas tetapi ibu bapanya
enggan. Seterusnya, guru besar mengarahkan guru kelas untuk meletakkan Daniel
di belakang kelas. Maka keputusan Daniel pun merosot ke kedudukan terakhir
dalam kelas, dengan markah hanya mencecah 40 hingga 50%.
Cerita seperti ini berlaku
di banyak bilik darjah di Malaysia.
Dari kisah Daniel kita tahu
bahawa sebenarnya boleh untuk memasukkan kanak-kanak kurang upaya dalam kelas
biasa. Apa yang diperlukan Daniel untuk mencapai hasil yang sama kerana
rakan-rakannya hanyalah sedikit lebih perhatian, yang sedihnya dirampas oleh
guru besar. Kanak-kanak OKU harus dibantu bukannya dikesampingkan di sekolah
arus perdana.
Untuk mendapatkan
pendidikan inklusif yang berkesan supaya kanak-kanak OKU tidak tercicir dari
sekolah dan pada masa yang sama kanak-kanak lain belajar mengikut standard
kompetitif, kehadiran guru pembantu adalah penting.
Pembantu guru adalah guru
tambahan dan terlatih dalam kelas, untuk membantu pelajar dengan pembelajaran,
kurang upaya fizikal atau tingkah laku. Dengan bantuan pembantu guru, guru
kelas masih boleh mengajar kelas mengikut kadar yang diperlukan untuk mencapai
petunjuk prestasi akademik sekolah sementara pelajar OKU dapat disokong. Lebih
banyak usaha perlu dilakukan untuk melatih dan menyediakan lebih ramai pembantu
guru di sekolah arus perdana.
Di samping pendidikan asas,
latihan vokasional, pendidikan tinggi dan bimbingan pekerjaan juga penting
untuk menyertakan masyarakat OKU ke dalam masyarakat kita. Dengan sokongan yang
mencukupi melalui pendidikan inklusif, peluang latihan dan kerjaya, adalah
mungkin untuk memberi OKU di Malaysia kebebasan dan peluang untuk meneruskan
impian mereka dan memenuhi potensi mereka masing-masing.
Secara keseluruhannya,
Malaysia mestilah menjadi masyarakat yang penuh belas kasihan yang memberikan
kebebasan bagi OKU untuk berpindah serta kebebasan untuk memenuhi potensi
mereka. Marilah kita memberi masyarakat OKU bukan hanya amal kebajikan tetapi
juga maruah dan martabat untuk hidup dan berkembang di negara ini. Sebenarnya,
apabila kita menggunakan sepenuhnya bakat kita, walaupun kurang upaya,
masyarakat akan mendapat keuntungan secara keseluruhan.