Sabtu, 24 Mac 2018

Bayangan Malaysia Baru Bab 4: Separuh dari Populasi Dunia Wanita


BAB 4

SEPARUH DARI POPULASI DUNIA – WANITA

 “Dunia ini tidak mungkin mencapai 100% daripada sasarannya, jika 50% daripada populasinya tidak dapat merealisasikan potensi mereka sepenuhnya.”                                                
- Ban Ki Moon, Bekas Setiausaha Agung UN -

Apabila kita berbicara tentang kesaksamaan gender, hak wanita, dan pemerkasaan wanita, pelbagai orang termasuk lelaki dan wanita selalu mempersoalkan, “Bukankah kita sudah saksama?” Lagipun di Malaysia, kedua-dua gender dapat belajar di sekolah awam serta bertanding ataupun mengundi selepas dewasa.

Disebabkan oleh cara saya dibesarkan, saya tidak menyangka satu hari nanti saya akan menjadi salah seorang yang memperjuangkan masalah kesaksamaan gender. Sehinggalah satu hari apabila saya terbaca beberapa carta dalam Laporan Jurang Gender Global yang diterbitkan oleh Forum Ekonomi Dunia pada tahun 2012. Mungkin sifat semula jadi seorang latihan jurutera, seringkali, hanya nombor dan carta boleh lebih meyakinkan saya. Dan carta itu telah menunjukkan korelasi positif yang jelas di antara kesaksamaan gender berbanding dengan KDNK per kapita, Indeks Daya Saing Global dan Indeks Pembangunan Manusia. Dalam erti kata lain, negara yang mempunyai kesaksamaan gender yang lebih baik biasanya lebih kaya, lebih kompetitif dan mempunyai taraf hidup yang lebih baik.

Walaupun korelasi bukannya sebab dan akibat, trend ini selaras dengan peningkatan bukti-bukti yang menunjukkan pemerkasaan wanita mampu mendorong ke arah penggunaan modal insan negara yang lebih cekap dan dengan pengurangan jurang gender, boleh meningkatkan pertumbuhan dan pembangunan ekonomi. 

Apabila kita memperkasakan wanita, maka negara kita akan lebih maju. Pandangan ini bukanlah hanya berdasarkan moral, falsafah ataupun ideologi, tetapi berdasarkan bukti empirikal dan kisah-kisah kejayaan di seluruh dunia. Berdasarkan petikan PBB pada sasaran yang ke-5 daripada 17 Sasaran Pembangunan Mampan – Mencapai kesaksamaan gender dan memperkasakan semua wanita dan perempuan,

“Kesaksamaan gender bukan sahaja perkara asas kepada hak asasi manusia, tetapi keperluan asas pada sebuah dunia yang damai, makmur dan mampan. Dengan adanya penyediaan akses yang setara kepada kaum wanita dan perempuan dalam pendidikan, penjagaan kesihatan, pekerjaan yang bagus dan perwakilan dalam politik serta proses membuat keputusan ekonomi, akan menghasilkan ekonomi mampan dan membawa manfaat yang besar terhadap manusia dan masyarakat.”

Bagaimanakah situasi Malaysia dari segi kesaksamaan gender? Menurut Laporan Jurang Gender Global 2016 oleh WEF, Malaysia menduduki tempat 106 daripada 144 negara dalam kesaksamaan gender, dan ini meletakkan kita di kedudukan suku bawah dalam negara-negara yang telah dinilai.


Kedudukan ini adalah berdasarkan kombinasi keempat-empat kategori termasuk ekonomi, pendidikan, kesihatan dan politik, di mana kita menduduki tempat ke-80, 89, 109 dan 134 daripada 145 negara-negara yang tersenarai. Jika kita mengkaji indeks jurang gender ini secara lebih mendalam, walaupun kita menduduki tempat bawah berbanding dengan negara-negara lain dalam pendidikan dan kesihatan, skor kesaksamaan gender kita sebenarnya dekat dengan satu (kesaksamaan) dalam kategori-kategori tersebut. Walaupun begitu, dalam bidang ekonomi dan politik, jurang gender ini terlalu luas untuk diabaikan, dengan skor sebanyak 0.6558 daripada 1 bagi ekonomi dan 0.051 daripada 1 bagi politik.

Data sejarah indeks jurang gender Malaysia telah menunjukkan bahawa walaupun wanita di Malaysia semakin berpendidikan, malah mungkin lebih baik daripada lelaki, namun tetap tiada pembaikan signifikan bagi ekonomi dan politik dalam jurang gender. Menurut data Bank Dunia, kadar pendaftaran kemasukan sekolah menengah dan pengajian tinggi di Malaysia di antara wanita masing-masing adalah 81% dan 32% manakala lelaki pula adalah lebih rendah iaitu masing-masing 75% dan 21%.

Ini menunjukkan walaupun tiada halangan yang ketara, diskriminasi secara langsung dan sesuatu corak rumit telah menjadi halangan yang terselindung bagi wanita di Malaysia daripada mencapai potensi penuh mereka di dalam ekonomi dan politik. Apabila separuh daripada kolam bakat tidak mencapai potensi sepenuhya, pencapaian negara kita akan berada di tahap suboptima. 

Bahagian buku ini membincangkan tentang hal ehwal wanita dari segi kepimpinan, politik dan ekonomi serta hal-hal lain yang penting untuk pemerkasaan dan perlindungan wanita di Malaysia.


Pemimpin yang memakai skirt

Saya membesar di sebuah pekan kecil, di mana tugas wanita di sini hanyalah untuk memasak dan menjaga keluarga. Semasa membesar, saya melihat wanita-wanita di sekeliling saya menghidangkan makanan untuk suaminya, membuat kerja rumah dan menjaga kanak-kanak sementara lelaki-lelaki di sini pula tidak perlu bertanggungjawab atau mengambil bahagian dalam mana-mana tugas rumah.

Walaupun ketika saya sedang mengikuti pengajian di Universiti Teknologi Petronas, saya sudah merasakan politik sangat penting dalam membawa perubahan ke dalam negara kita melalui penukaran sistemik dan polisi. Namun, saya tidak pernah membayangkan sebagai seorang wanita, saya juga akan menjadi seorang penyumbang ke arah perubahan dengan memegang jawatan saya kini, dan bukannya berperwatakan sebagai seorang isteri ataupun anak perempuan.

Anda mungkin merasakan Yeo Bee Yin yang muda ketika itu lucu kerana berpemikiran konservatif, tetapi saya merasakan aspirasi yang dirasai oleh seseorang, tidak kiralah budak lelaki ataupun budak perempuan, adalah berkait rapat dengan suasana sekeliling. Saya masih ingat bagaimana keluarga kami begitu bangga suatu ketika dahulu apabila mak cik saya, Yeo Swee Lan, berjaya menjadi wanita pertama di pekan kecil kami yang telah memasuki universiti pada tahun 1980-an. Saya sedar pada saat itu, sekiranya saya bekerja keras, saya juga mampu memasuki universiti. Akhirnya, saya berjaya menjejakkan kaki ke universiti.


Anak saudara yang bangga dengan ibu saudara saya, Yeo Swee Lan, lulusan universiti 
wanita pertama di Batu Anam. Itu saya (paling kanan) di barisan hadapan!


Pada zaman purba, Plato telah menyampaikan satu kiasan tentang sebuah gua, di mana sekumpulan manusia telah dirantai di dalam gua menghadap dinding. Manusia-manusia ini hanya boleh melihat bayang-bayang objek di luar gua. Mereka ingat yang bayang-bayang itu adalah realiti, oleh itu mereka tidak mempunyai sebarang keinginan untuk melarikan diri daripada gua itu, kerana mereka tidak mempunyai sebarang pengetahuan tentang dunia luar. 

Pendedahan dan pendidikan mampu membentuk ufuk kehidupan seseorang. Sering kali, kesemuaan peluang-peluang ini tidak dalam kawalan kehidupan seseorang gadis; ianya terpulang kepada nasib kelahiran, seperti keluarga mana gadis itu dilahirkan dan di bawah sistem apa gadis itu dibesarkan.

Seseorang gadis yang lahir di Zimbabwe boleh juga berbakat seperti gadis yang lahir di Norway. Tetapi peluang untuk seorang gadis Zimbabwe bagi mencapai apa yang boleh dicapai oleh gadis Norway adalah hampir mustahil.

Tidak akan adanya kebebasan yang sebenar tanpa pendedahan yang sebenar.

Apabila gadis-gadis ini hanya boleh melihat bayang-bayang realiti, maka mereka tidak mampu mengetahui apa yang mereka ingin lakukan dalam hidup. Ini sebenarnya adalah apa yang ingin saya tekankan – banyak gadis memerlukan seseorang untuk dijadikan teladan supaya mereka tahu bahawa impian tersimpan di dalam hati yang ingin mereka kecapi bukanlah sesuatu yang mustahil dan mereka juga berpontensi untuk mencapainya.

Saya masih ingat kartun Walt Disney yang sering saya tontoni semasa kecil, watak utama wanita dalam kartun-kartun itu selalunya perlu mencari kstaria ataupun putera raja supaya akhirnya mereka boleh hidup bahagia selama-lamanya. Saya gembira kini Disney telah menukarkan gaya jalan ceritanya. Dari pelbagai kisah-kisah seperti Elsa dalam “Frozen” sehinggalah ke Moana, kita dapat melihat mula wujudnya watak-watak wanita yang mencapai matlamat hidup mereka dengan menjadi lebih bijak, berani dan rajin, dan bukannya hanya dengan menjadi cantik ataupun kahwin dengan sesiapa.

Ini merupakan satu penukaran budaya yang saya yakin akan membuahkan hasil yang baik pada masa hadapan. Berbanding dengan generasi saya, kebanyakannya dahulu hanya boleh melihat bayangan kejayaan yang mampu dicapai, gadis generasi kini membesar dengan ufuk kehidupan yang lebih luas.

Semasa di rancangan Ted Talk, Madeleine Albright pernah memberitahu penonton-penontonnya, suatu ketika dahulu, cucunya pernah bertanya kepadanya, “Apa yang begitu istimewanya menjadi Setiausaha Negara wanita yang pertama? Kebanyakan Setiausaha Negara adalah wanita!” Cucunya membesar dengan bayangan Setiausaha Negara wanita - Madeleine Albright, Condolezza Rice dan Hillary Clinton. Di tanah air kita, Hannah Yeoh Tseow Suan telah menjadi speaker wanita yang pertama untuk Dewan Undangan Negeri Selangor pada generasi kita. Kanak-kanak perempuan yang membesar kini tahu bahawa jikalau mereka mahu, mereka juga boleh menjadi Hannah Yeoh yang seterusnya.
                                                                                                        
Apabila generasi wanita kita memusnahkan lebih banyak siling kelas, maka generasi gadis hadapan akan lebih diperkasakan dalam mencapai lebih banyak perkara. Dan apabila seseorang gadis mampu mencapai lebih banyak, secara semula jadinya masyarakat akan menjadi lebih baik keseluruhannya.

Berbicara tentang teladan, saya ingin berkongsi satu kisah peribadi yang tidak begitu saya banggakan. Semasa saya bertanding untuk posisi ketua DAPSY (Democratic Action Party Socialist Youth) pada November 2015, saya perlu berjumpa dengan banyak delegasi-delegasi bagi mengongsikan manifesto saya dan cara saya hendak memimpin DAPSY. Seringkali ketika itu, saya akan dengan sengaja memilih untuk memakai seluar panjang dan bukannya dress (ataupun skirt).

Selepas pemilihan itu, saya mula mengimbas kembali pengalaman saya, dan saya mula sedari yang saya telah mengaitkan pemakaian seluar menandakan kekuatan dan kepimpinan manakala memakai pakaian skirt akan merendahkan seseorang. Persepsi tanpa sedar sedemikian mungkin disebabkan saya membesar dengan melihat lebih banyak lelaki yang berseluar memegang posisi kepimpinan berbanding dengan wanita. Walaupun saya sedar yang wanita juga mampu menjadi seorang pemimpin, fikiran tersirat saya meyakinkan saya sekiranya wanita mahu menjadi seorang pemimpin, dia perlulah berperangai seperti seorang lelaki juga.

Pemikiran seperti ini tersangat silap!

Ketika itulah saya membuat keputusan untuk tidak lagi berasa malu untuk menjadi seorang pemimpin yang memakai pakaian-pakaian wanita serta bertumit tinggi. Sudah pasti, saya tidak akan memakai pakaian-pakaian ini apabila membuat lawatan tapak ataupun apabila menghadiri majlis yang lebih sesuai dengan pakaian berseluar atau jeans. (Kesian juga kepada kaum lelaki yang tidak mempunyai pilihan lain selain seluar!)

Tetapi secara keseluruhan, pemikiran bahawa kekuatan seseorang pemimpin boleh ditonjolkan dengan berpakaian maskulin tidak seharusnya wujud.

Saya berharap kanak-kanak lelaki ataupun kanak-kanak perempuan generasi seterusnya di Malaysia boleh membesar dengan kehadiran pemimpin-pemimpin yang berseluar ataupun berpakaian wanita dalam hidup mereka. Dan kanak-kanak perempuan yang membesar ini juga seharusnya yakin bahawa mereka tidak perlu kehilangan sifat ataupun identiti kewanitaan dalam diri mereka jika mereka ingin menjadi seorang pemimpin satu hari nanti. Namun, apa yang paling penting, kesemuaan kanak-kanak kita harus sedar bahawa apa yang paling penting pada seseorang pemimpin adalah cara mereka membawa perwatakan mereka, pendirian yang dipegang oleh mereka, tindakan yang diambil oleh mereka, dan bukannya berdasarkan gender mereka.


Politik tidak seharusnya menjadi permainan pak cik - pak cik sahaja

Semasa saya baru menyertai DAP, saya mula menghadiri beberapa jamuan makan malam dan mesyuarat yang dianjurkan oleh parti. Salah satu persepsi utama saya terhadap DAP adalah mengapa majoriti mereka yang terlibat merupakan kaum pak cik? Kita kekurangan wakil-wakil wanita dan anak-anak muda.

Semakin panjang perjalanan saya di dalam politik, saya menyedari “fenomena pak cik - pak cik sahaja” ini bukannya terdapat di dalam DAP sahaja, malah juga di dalam parti-parti politik Malaysia yang lain. Malah, kekurangan wakil-wakil wanita di dalam politik berlaku di seluruh dunia; cuma, Malaysia jauh lebih rendah iaitu hanya 10% wanita yang mewakili posisi ahli parlimen berbanding dengan purata dunia iaitu 22.8% setakat Jun 2016.

Jadual di bawah menunjukkan pecahan wakil-wakil wanita mengikut kerusi parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) penggal terkini. Kecuali DUN Selangor yang mempunyai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) wanita sebanyak 27%, di mana ianya adalah satu trend yang positif. DUN yang lain pula masih jauh lebih rendah berbanding Selangor.

Jadual 1 Wakil-wakil wanita

Dewan Legislatif
Wakil Wanita
Jumlah Kerusi
Peratus Wanita
Parlimen
23
222
10%
Perlis
2
15
13%
Kedah
4
36
11%
Pulau Pinang
6
40
15%
Kelantan
3
45
7%
Perak
7
59
12%
Selangor
15
56
27%
N.Sembilan
2
36
6%
Melaka
2
28
7%
Johor
9
56
16%
Pahang
5
42
12%
Terengganu
0
32
0%
Sabah
4
60
7%
Sarawak
7
71
10%
 Sumber: Wanita DAP

Kita perlukan lebih banyak wanita dalam politik. Seperti yang diperkatakan sejak awal, merapatkan jurang gender memanfaatkan masyarakat secara keseluruhan. Selain daripada itu, khususnya dalam politik, kita perlukan perwakilan yang lebih kepelbagaian untuk 2 sebab-sebab yang ketara. 

Pertamanya, kita perlukan lebih banyak wakil wanita dalam politik untuk menjadi suara kepada para gadis dan wanita supaya lebih banyak isu-isu yang spesifik terhadap wanita seperti keganasan rumah tangga, rogol, penjagaaan kanak-kanak, cuti bersalin, diskriminasi gender di tempat kerja dan sebagainya, boleh dibangkitkan pada perbadanan yang membuat keputusan tertinggi.

Keduanya, keputusan dan polisi yang lebih baik boleh dibuat apabila terdapatnya peningkatan kepelbagaiaan pada perbadanan yang membuat keputusan. Sebagai contoh, Finland adalah salah satu negara-negara pertama di mana wanita boleh mengundi dan menjadi calon pada pilihan raya. Dengan lebih kurang 60% menteri wanita, mereka mempunyai salah satu sistem pendidikan sekolah awam yang terbaik di dalam dunia – Program Penilaian Pelajar Internasional (Program for International Student Assessment, PISA) bagi pelajar-pelajar mereka sering mendapat posisi teratas ataupun sekurang-kurangnya menghampiri posisi teratas dalam kedudukan PISA. Tambahan, mereka mempunyai kualiti penjagaan kanak-kanak yang bagus, pada masa yang sama mampu dimiliki dan dimanfaatkan oleh semua. (Saya akan membincangkan kepentingan bagi memiliki penjagaan kanak-kanak serta pendidikan yang mampu dimiliki oleh semua.)

Kes-kes sama serupa juga boleh dijumpai di negara-negara Skandinavia yang lain. Dengan perwakilan wanita-wanita yang tinggi pada pejabat awam, negara-negara ini merupakan salah satu negara yang mempunyai perubatan awam, sistem pendidikan serta kebajikan sosial yang terbaik di dunia. Kajian Li-Ju menunjukkan terdapatnya kolerasi empirikal bahawa peningkatan peratusan penggubal undang-undang wanita juga meningkatkan perbelanjaan negara ke atas kesihatan, pendidikan, kebajikan sosial dan mengurangkan perbelanjaan terhadap pertahanan berkaitan dengan KDNK.

Sebenarnya, lebih ramai wanita yang mengundi berbanding lelaki pada PRU-13 – Peratusan wanita mengundi berbanding dengan jumlah undi adalah 51.7%. Sekiranya wanita Malaysia begitu prihatin dalam mengundi, mengapa mereka tidak mahu aktif mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti politik? Malah, kebanyakan wanita-wanita kita tidak meminati berita-berita politik. Saya merupakan pakar strategi media sosial untuk DAP dan telah menganalisasi begitu banyak laman Facebook yang dimiliki oleh parti politik mahupun pemimpin-pemimpin parti politik. Salah satu trend yang selalu dilihat pada pengikut media sosial pada laman Facebook politik adalah biasanya, akan terdapat ¼ sahaja pengikut-pengikut wanita dan ¾ pengikut-pengikut lelaki.

Jadi mungkin politik memang tidak sesuai untuk wanita dan kita tidak boleh berbuat apa-apa tentangnya? Saya ingin memberikan perspektif yang berbeza mengenai perkara ini.

Saya ingin mengutarakan satu pandangan di mana wanita tidak minat menyertai aktiviti-aktiviti politik kerana mereka tidak dapat mencari hubungkait dalam politik. Ini adalah kerana terlalu sedikit ahli politik seperti kita yang berbincang mengenai perkara-perkara yang benar-benar diprihatini oleh wanita.

Malah ahli-ahli politik wanita juga sering dikenakan prasangka sehingga akhirnya mereka berkelakuan seperti lelaki dan bercakap tentang isu-isu yang lebih keras berbanding isu-isu lembut seperti penjagaan kanak-kanak, rogol, kebajikan, penjagaan kesihatan dan sebagainya. Kisah saya mengenai pemakaian-seluar-bagi-menonjolkan-kepimpinan semasa pertandingan DAPSY hanyalah salah satu daripada begitu banyak contoh.

Apabila hanya terdapat sekumpulan kecil wanita yang aktif dalam politik, maka hanya terdapat beberapa wanita sahaja yang boleh mencapai kedudukan yang tinggi dan menjadi pemimpin; apabila hanya terdapatnya beberapa orang pemimpin wanita, kita akan kekurangan model atau teladan untuk wanita dan isu-isu yang benar-benar diprihatini oleh wanita akan diketepikan. Akhirnya, semakin sedikit wanita berminat terhadap politik.

Ini adalah sama seperti perumpamaan kitaran ayam dan telur yang selalu kita dengari. Bagaimanakah kita mahu keluar daripada kitaran ini? Di sini saya mempunyai satu cadangan yang kontroversial.

Campur tangan khas yang akan meningkatkan wanita dalam politik

Salah satu langkah khas paling popular yang digunakan oleh banyak negara merupakan sistem kuota, dimana boleh dipraktiskan dengan pelbagai cara. Kini, hampir separuh daripada negara-negara di seluruh dunia mempraktiskan pelbagai jenis sistem kuota gender dalam pilihan raya mengikut Institut Antarabangsa Demokrasi dan Bantuan Pemilihan. Salah satu penerbitan Parlimen Australia telah mengeluarkan statistik bagi menunjukkan keberkesanan kuota wanita dalam meningkatkan perwakilan-perwakilan wanita.

 “…… peningkatan perwakilan wanita yang tertinggi terjadi pada negara-negara yang telah mengimplikasikan kuota, sama ada melalui perundangan ataupun secara sukerela. 9 daripada 10 negara-negara dengan peningkatan ahli parlimen wanita telah melaksanakan kuota pilihan raya, manakala bilangan ahli parlimen wanita dalam 7 daripada 10 dewan rakyat menurun kerana ketiadaan implikasi sistem kuota. Daripada 48 negara-negara di mana pilihan raya dijalankan, wanita memenangi 24 peratus kerusi parlimen di negara-negara di mana kuota digunakan dan 12 peratus kerusi parlimen sahaja apabila tanpa kuota.”

Pendek kata, walaupun ianya kontroversial, terdapat merit dalam sistem kuota pilihanraya gender bagi mempercepatkan proses meningkatkan perwakilan wanita dan supaya kita dapat melepaskan diri daripada kebingungan kitaran ayam-dan-telur yang sedang kita alami kini.

Kata kunci untuk ini adalah SEMENTARA

Sebagai seorang yang sangat mempercayai sistem meritokrasi, pertama kalinya apabila saya mengenali langkah itu sebagai satu pilihan bagi meningkatkan perwakilan wanita dalam politik, reaksi pertama adalah untuk mengusirnya.

Namun, seperti yang telah diperbincangkan, meningkatkan perwakilan wanita di dalam politik adalah bagus pada saat ini demi negara secara keseluruhan, kerana telah terbukti bahawa kuota merupakan cara yang paling efektif bagi mengecapinya. Tetapi bagaimanakah kita mahu mencapai satu keseimbangan di antara meritokrasi dan kuota? Saya ingin mencadangkan satu kuota gender sementara. Kata kuncinya adalah SEMENTARA. (Saya perlu menegaskan perkataan ini.)

Artikel 4 Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai penghapusan dalam semua bentuk Diskriminasi Terhadap Wanita (CEDAW) telah mengiktiraf keperluan langkah-langkah khas, tetapi langkah-langkah ini mestilah bersifat sementara dan “perlu dihentikan apabila objektif kesamaan peluang dan layanan telah dicapai”.

Objektif kuota adalah untuk meningkatkan perwakilan wanita dengan lebih cepat berbanding dengan tempoh proses yang akan diambil secara semula jadi (tanpa campur tangan). Sekiranya lebih banyak wanita yang terlibat dalam kepimpinan politik dan menjadikan politik lebih relevan terhadap wanita dengan menimbulkan isu-isu yang diprihatini oleh wanita, maka ini akan memberikan lebih banyak inspirasi kepada wanita untuk menjadi pemimpin politik dan seterusnya menghasilkan lebih banyak inspirasi. Kitaran positif seperti inilah yang ingin kita capai dengan pelaksanaan sistem kuota.

Walaubagaimanapun, sebarang tindakan afirmatif mestilah dalam tempoh SEMENTARA sahaja. Sekali lagi ingin saya tegaskan, S-E-M-E-N-T-A-R-A. “Tempoh kuota” ini seharusnya digunakan bagi membina satu struktur dan budaya, juga bagi menghapuskan halangan tersirat dan membenarkan pembangunan wanita secara tersendiri apabila tempoh kuota berakhir.

DAP adalah satu-satunya parti di Malaysia yang mempraktiskan kuota dalam konstitusi parti. Pada tahun 2014, kita telah meluluskan satu resolusi pada Kongress Kebangsaan DAP dan menjadikannya wajib supaya sekurang-kurangnya 30 peratus wanita berada dalam Jawatankuasa Eksekutif Pusat (Central Executive Committee, CEC), perbadanan pembuat keputusan tertinggi di dalam DAP.

Apabila wartawan dari The Rocket menghubungi saya untuk menemubual saya tentang perkara ini, penekanan utama saya terhadap sistem kuota adalah ianya mesti hadir dengan sktruktur organisasi yang menyokong kebangkitan wanita-wanita yang berkaliber dalam parti dari segi pengambilan, latihan dan sokongan khusus wanita, terutamanya bagi mereka yang mempunyai keluarga dan sebagainya.

Kuota memberikan pendorongan awal dan sokongan terhadap wanita-wanita yang menjejakkan kaki dalam kehidupan politik. Ini harus digabungkan dengan latihan dan pembangunan wanita, untuk mereka yang baru terlibat dalam arena politik, dengan kemahiran yang mencukupi. 

Kita haruslah ingat bahawa matlamat muktamad kita bukan hanyalah memiliki perwakilan wanita, tetapi mencipta kepelbagaiaan dalam perbadanan yang membuat keputusan dengan menghasilkan lebih banyak pemimpin-pemimpin wanita yang selayaknya berbanding dengan lelaki dan pada masa yang sama, mempunyai pandangan dan perspektif yang berbeza. Matlamat muktamad kita adalah supaya kita mampu membuat keputusan yang lebih baik untuk negara kita.

Tiada hidangan percuma di dunia. Wanita yang mahu menjadi pemimpin politik perlu bekerja keras sama seperti lelaki walaupun dengan wujudnya sistem kuota. Kerana pada akhirnya, implikasi kuota ini bukannya untuk memanfaatkan wanita, tetapi adalah supaya negara kita boleh mendapat lebih banyak kebaikan dengan adanya perwakilan wanita di dalam arena politik. Kita harus sentiasa mengingati perkara ini.


Kuasa wanita dalam ekonomi

Daya saing sesebuah negara terletak pada bagaimana ia menguruskan bakat manusia dan produktiviti tenaga kerja mereka. Wanita bertanggungjawab kepada separuh daripada kolam bakat yang ada pada sesebuah negara. Dengan itu, bagaimana satu kerajaan memperkasakan wanita-wanita negaranya sehingga mencapai potensi penuh mereka akan membawa impak secara langsung terhadap pembangunan negara tersebut.

Bank Dunia menganggar bahawa bilangan wanita Malaysia yang tidak bekerja – wanita yang tiada dalam pasaran buruh tetapi dijangka sepatutnya ada – merangkumi 500,000 sehingga 2.3 juta. Malah, kadar penyertaan tenaga buruh wanita di Malaysia sebanyak 54%, adalah salah satu peratusan yang terendah di serantau Asia Tenggara.

Menggalakkan penyertaan wanita yang lebih tinggi dalam tenaga kerja akan membawa kepada pasaran buruh yang lebih berdaya saing dan seterusnya mampu menghasilkan ekonomi yang lebih berdaya saing. Ini adalah sangat benar terutamanya wanita-wanita Malaysia adalah sangat berpendidikan. Program Pembangunan Bangsa-Bangsa Bersatu (The United Nation Development Program, UNDP) telah menganggarkan dengan peningkatan penyertaan wanita sehingga 70% akan meningkatkan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia sebanyak 2.9%.

Satu kajian tentang syarikat-syarikat “AS Fortune 500” oleh Catalyst juga telah menunjukkan dengan adanya 3 atau 4 wanita sebagai lembaga pengarah berkait rapat dengan pulangan purata-tinggi pada ekuiti pemegang saham, jualan, dan modal yang dilaburkan. Bakat diagihkan secara sama tanpa mengira gender. Pengambilan semua bakat yang ada bukanlah sesuatu yang bertentangan dengan intuitif, tetapi bagus untuk perniagaan.

Peningkatan wanita di dalam tenaga kerja bukan sahaja penting untuk pembangunan ekonomi sesebuah negara, malah ia juga salah satu cara bagi mengurangkan ketidakadilan pada pendapatan secara keseluruhan. Apabila wanita berhenti bekerja, pendapatan keluarga menyusut dari dua pendapatan ke satu pendapatan sahaja, dan ini menurunkan jumlah pendapatan isi rumah.

Pelbagai laporan menunjukkan bahawa perkara ini lebih berkemungkinan berlaku untuk keluarga berpendapatan rendah apabila wanita berhenti dari tenaga kerja untuk menjaga kanak-kanak. (Adalah lebih berhemat dengan menjadi suri rumah daripada bekerja kerana kos penjagaan kanak-kanak di luar mungkin lebih tinggi daripada upah yang mereka terima).

Jika lebih banyak wanita daripada keluarga berpendapatan rendah keluar bekerja, mereka yang berada di bawah piramid boleh memperoleh pendapatan isi rumah yang lebih tinggi, mengurangkan jurang pendapatan antara yang kaya dan miskin. Ini secara tidak langsungnya juga boleh mengurangkan keganasan rumah tangga apabila wanita menjadi lebih berdikari dari segi kewangan.

Dengan mendukung peningkatan penyertaan wanita dalam tenaga kerja, saya tidaklah bermaksud mahu menghalang wanita yang dalam usia bekerja untuk menjadi suri rumah. Bagaimanapun, kebebasan untuk bekerja mesti disediakan untuk wanita-wanita di seluruh Malaysia. Adakah lebih banyak wanita akan pergi bekerja sekiranya mendapat sokongan seperti ini?

i.               Terdapatnya kualiti yang bagus untuk penjagaaan kanak-kanak di tempat kerja dan tempat yang berdekatan dengan rumah (akses mudah) malah mampu dimiliki; dan
ii.           Lebih banyak syarikat yang menawarkan waktu kerja fleksibel, tanpa diskriminasi terhadap pekerja wanita hamil, program tenaga kerja untuk wanita-wanita yang efektif supaya kembali bekerja, persekitaran korporat yang menyokong wanita hamil dan ibu-ibu yang sedang menyusu bayi.

Jawapannya, mungkin ya.  Inilah kebebasan untuk bekerja yang seharusnya dimiliki oleh setiap wanita Malaysia.

Walaupun begitu, kita tidak boleh mengabaikan hakikat bahawa peningkatan tenaga kerja wanita juga akan menyebabkan tekanan ekstra untuk wanita dalam komuniti. Menurut Laporan Pembangunan Dunia oleh Bank Dunia, secara global, wanita perlu bekerja 1 sehingga 3 jam lebih banyak berbanding lelaki dalam tugasan rumah dan 2 sehingga 10 ganda lebih jumlah masa yang digunakan berbanding lelaki dalam menjaga kanak-kanak, orang tua dan pesakit di dalam keluarga.

Kerana peranan gender yang terlalu mendalam di sebuah keluarga, wanita perlu membuat lebih banyak kerja tanpa upah, berbanding dengan lelaki di dalam keluarga, termasuk kerja menjaga. Oleh itu, ibu-ibu yang bekerja mempunyai lebih kurang masa lapang dan sebagainya berbanding dengan bapa -bapa yang bekerja.

Jadi, walaupun kita sedang mendukung polisi untuk meningkatkan tenaga kerja wanita di dalam Malaysia, saya sedar peranan tradisional wanita yang mendalam pada keluarga masih tidak mampu berubah pada masa yang singkat.

Oleh itu, usaha meningkatkan tenaga kerja wanita haruslah disertai dengan usaha untuk mengiktiraf dan memberi ganjaran bagi kerja-kerja rumah dan penjagaan yang tidak dibayar, dan juga polisi bagi membantu ibu-ibu bekerja untuk menampung permintaan fizikal, mental dan psikologi dari kedua-dua tempat kerja serta keluarga. Akhirnya, dengan sokongan daripada para lelaki, tentunya akan ada penukaran minda ke arah perkongsian kerja-kerja rumah yang lebih sama rata pada masa hadapan.


Penjagaan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak (ECCE)

Seperti yang diperkatakan tadi, wanita menghabiskan lebih banyak masa untuk menjaga kanak-kanak daripada lelaki. Oleh itu apabila kita berbicara tentang wanita, kita tidak boleh mengelakkan topik mengenai kanak-kanak.

Penjagaan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak (ECCE) merupakan satu isu yang begitu dekat di hati saya. Ada di antara rakan sekerja saya yang tersenyum sinis apabila saya lantang mempersoalkan mengenai pembangunan ECCE di Malaysia, kerana mereka tidak faham mengapa saya begitu prihatin terhadap isu ini walaupun saya tidak mempunyai anak. Seperti perkara yang lain, saya begitu prihatin terhadap isu ini kerana saya percaya dengan memperbaikinya akan menjadikan Malaysia satu tempat yang lebih baik.

Zaman kanak-kanak merupakan satu fasa penting bagi pembangunan kognitif, fizikal dan intelektual. Setiap kanak-kanak di Malaysia mempunyai hak untuk menperoleh ECCE yang berkualiti tinggi, tanpa perlu mengira tahap pendapatan oleh keluarga mereka. Tambahan, dengan menjamin akses mudah dan kemampuan untuk memiliki ECCE akan membolehkan lebih banyak wanita untuk mengambil bahagian dalam tenaga kerja, terutamanya mereka yang bergaji rendah.

Oleh itu, pembangunan ECCE merupakan satu tindakan serampang dua mata, dimana – kita boleh mengurangkan jurang ketidaksamaan bukan hanya dari segi pembangunan kognitif di antara kanak-kanak yang berada atau tidak, malah dalam istilah pendapatan isi rumah juga.

Malah, ECCE merupakan satu pulangan pelaburan perbelanjaan awam yang tinggi. James J. Heckman, penerima Nobel dalam ekonomi dan pakar dalam ekonomi pembangunan manusia, telah mengadvokasikan pelaburan kerajaan ke dalam ECCE. Persamaan Heckman telah membuktikan secara statistik bahawa melabur secara awal dalam zaman kanak-kanak boleh menjimatkan wang pembayar cukai untuk jangka masa panjang; keputusan ECCE yang bagus boleh menghasilkan kos kebajikan sosial yang lebih rendah, produktiviti ekonomi, pengurangan kadar jenayah dan peningkatan pendapatan cukai. Malah pelaburan ECCE boleh menghasilkan kadar pulangan pelabaruan perbelanjaan awam yang tinggi dalam pembangunan modal insan.

Bank Dunia mengatakan setiap ringgit tambahan yang telah digunakan pada ECCE boleh membawa pulangan sebanyak 6 sehingga 17 ringgit dalam faedah awam, dengan akan adanya tenaga kerja yang lebih sihat dan produktif dan lebih kurang pekerja bermasalah.

Lantaran itu, sekiranya kita boleh menjustifikasikan pendidikan percuma untuk sekolah rendah dan sekolah menengah supaya diberi oleh kerajaaan, maka sepatutnya lebih senang untuk menjustifikasikan pemberian ECCE yang percuma (ataupun sekurang-kurangnya berkemampuan dimiliki semua). Dalam kata pendek, menjadikan penjagaan kanak-kanak yang mampu dinikmati oleh semua dan memastikannya mempunyai akses mudah adalah suatu perkara yang penting kepada negara, sama ada dalam pembangunan manusia ataupun keadilan dalam sosial dan ekonomi.

Ya, tapi bagaimana?

Tanyalah mana-mana pengendali bagi penjagaan kanak-kanak, mereka akan memberitahu anda bahawa ianya mahal untuk menjalankan satu pusat penjagaan kanak-kanak yang baik. Tidak akan ada makanan percuma di dunia ini, dan ECCE mesti disubsidi oleh kerajaan bagi memastikan pusat itu adalah dalam keadaan baik dan mampu dinikmati oleh semua.

Kita boleh belajar melalui Singapura, Australia, Finland dan banyak lagi negara-negara Skandinavia yang lain. Pusat penjagaaan kanak-kanak di negara-negara ini kebanyakannya dikendalikan oleh pengendali swasta di pasaran yang kompetitif namun masih dikawal. Terdapatnya sistem subsidi bertingkat di mana kerajaan memberi subsidi kepada keluarga mengikut tahap pendapatan isi rumah.

Pusat penjagaan kanak-kanak yang mahu terlibat sekali dalam sistem subsidi mestilah memenuhi sesetengah syarat yang ditetapkan oleh kerajaan, di mana kebiasaaannya termasuklah nisbah pelajar-guru, kelayakan para guru, piawaian keselamatan dan sebagainya, bagi memastikan subsidi penjagaan kanak-kanak yang berkualiti tinggi.

Saya terutamanya menyukai modal ECCE Finland. Di Finland, ECCE focus kepada permainan kreatif berbanding dengan membaca, menulis ataupun matematik. Di situ, penjagaan kanak-kanak disubsidi secara berat oleh kerajaan – ianya percuma untuk keluarga-keluarga miskin dan dihadkan pada tahap yang tertentu. Walaupun kanak-kanak di Finland tidak mendapat “pendidikan rasmi” sehingga umur tujuh tahun, sistem pendidikan Finland merupakan salah satu sistem yang terbaik di dunia. Pelajar-pelajar Finland selalunya menduduki tempat teratas di kedudukan PISA (Program Penilaian Pelajar Internasional), di mana ia merupakan satu penilaian pada pelajar-pelajar berumur 15 tahun dalam pengetahuan sains, matematik, dan membaca.

Secara keseluruhannya, ECCE di Malaysia perlu beralih ke sesuatu arah yang boleh memberikan akses mudah dan mampu dinikmati oleh semua. Setiap kanak-kanak di Malaysia wajar mendapat ECCE yang berkualiti tinggi, tanpa perlu mengira latar belakang dan pendapatan isi rumah kanak-kanak tersebut.


Rogol

Kadang kala kita akan melihat media sosial penuh dengan kemarahan dan kritikan terhadap kes rogol berprofil tinggi seperti geng rogol Kelantan, di mana 38 lelaki telah merogol seorang gadis yang hanya berumur 15 tahun, ataupun seorang bapa yang kejam di Chow Kit yang telah berulang kali memukul dan merogol anak perempuan bawah umurnya yang baru tiba ke Kuala Lumpur dari Sarawak dengan harapan dapat mencari kehidupan yang lebih baik (akhirnya berubah menjadi mimpi buruk yang tidak dapat dibayangkan).

Namun, hanya sekumpulan kecil yang menyedari tahap keseriusan masalah rogol di Malaysia.

Secara purata, terdapat sebanyak 3,000 kes rogol yang dilaporkan di Malaysia setiap tahun dan hanya 2 daripada 10 kes dilaporkan. Lebih teruk, 2 daripada 3 mangsa rogol adalah di bawah umur (di bawah umur 16 tahun). Bagaimanakah kita menterjemahkan angka ini ke dalam kehidupan sebenar?

Termasuk kes-kes yang tidak dilapor, dijangka terdapat sebanyak 15,000 kes-kes rogol yang berlaku di Malaysia setiap tahun. Ini bermaksud setiap 35 minit – masa yang diperlukan oleh anda untuk menghabiskan satu bahagian buku ini, seorang perempuan telah dirogol di sesuatu tempat yang tersembunyi di Malaysia. Dan 80% daripada mangsa rogol yang kebanyakannya adalah perempuan, sedang menderita dalam diam.

Walaupun terdapat kes rogol yang dilaporkan kepada polis, besar kemungkinan suspek pelaku itu akan berjalan bebas. Menurut balasan jawapan parlimen daripada Kementerian Dalam Negeri, dari 2005 sehingga Julai 2014, kes rogol yang telah dilaporkan berjumlah 28,471, di mana hanya 16% daripadanya (4,514 kes) telah dibawakan ke mahkamah dan hanya 2.7% daripadanya (765) didapati bersalah.

Antara faktor-faktor yang menyebabkan pembebasan ataupun pengurangan hukuman adalah seperti di bawah:

  1. Kelewatan membuat laporan polis;
  2. Mangsa menarik balik laporan atas sebab-sebab peribadi seperti tidak mahu, keinginan melupakan insiden tersebut, ingin berkahwin dan sebagainya;
  3. Kekurangan kerjasama, komitment mangsa dan saksi (pihak yang bersedia) serta kekurangan bukti jenayah;
  4. Kesulitan dokumentasi, mengenal pasti dan menahan suspek; dan
  5. Tidak mempunyai kenyataan sokongan daripada pihak saksi, laporan perubatan serta laporan kima bagi menyokong kenyataan mangsa.
Pelaporan yang rendah serta kadar pembebasan yang tinggi mungkin menyebabkan bertambahnya budaya menyalahkan mangsa.

Dalam budaya Timur, wanita sering dilihat sebagai sesuatu objek ataupun “harta milikan” dan kita seolah lebih bawahan berbanding dengan lelaki. Apabila rogol berlaku, kebanyakan akan bertanyakan soalan-soalan seperti “Apakah yang sedang dipakai oleh gadis itu?” “Perempuan itu di mana saat itu?”, “Adakah gadis itu mabuk?”, “Adakah gadis itu keluar lewat?”, “Gadis itu hendak ke mana?” dan sebagainya, seolah-olah mangsa itu berhak untuk diperkosa. 

Apabila seseorang dirompak, kita akan menyalahkan perompak; apabila seseorang dibunuh, kita akan menyalahkan pembunuh; namun apabila seseorang itu dirogol, mengapa kita menuding jari terhadap mangsa itu? Ini sangat tidak masuk akal. Rogol hanya boleh dikurangkan apabila sebagai masyarakat, kita mempunyai kesedaran yang lebih tinggi terhadap keseriusan isu ini dan mula mendepani tabu, mitos dan pemikiran yang memperburukkan lagi situasi budaya rogol.

Takleh tahan, dia seksi sangat!

Kita sering mendengar bahawa wanita sepatutnya menutup tubuh mereka untuk mengelakkan diri daripada dirogol. Benarkah dakwaaan sedemikan?

Mari kita menguji hipotesis ini dengan statistik rogol merentasi kesemuaan negeri di seluruh Malaysia. Sekiranya dakwaan bahawa punca rogol itu adalah dari segi pemakaian adalah tepat, maka kita sepatutnya boleh melihat trend ini pada negeri-negeri yang berlainan di Malaysia.  Negeri-negeri yang lebih konservatif di Malaysia sepatutnya mempunyai kes-kes rogol yang lebih kurang berbanding dengan negeri-negeri yang lebih bersifat berbandaran.

Dengan menggunakan jumlah terkini kes rogol mengikut negeri dan populasi setiap negeri (untuk setiap 100,000), didapati bahawa negeri-negeri yang teratas adalah Negeri Sembilan, Kelantan, Perlis dan Kedah dengan 20.59, 20, 18.7 dan 17.64 kes per 100,000 populasi. Negeri-negeri yang lebih bersifat berbandaran seperti Pulau Pinang, Selangor dan Kuala Lumpur adalah disenaraikan di tempat terbawah dengan 11.47, 11.41 dan 9.38 kes rogol per setiap 100,000 populasi.